Seuraava sisältää ajatuksia Raphael Kellmanin kirjan Matrix - Kabbalan Parantava Voima, yhden luvun pohjalta. Ei suoraan vaan omin sanoin.

Maailmassa on kaksi perusvoimaa; valo ja astia. Valo on Jumalasta virtaavaa rakastavaa halua antaa, ja astia on halua vastaanottaa. Ihan kaikki liike maailmankaikkeudessa tapahtuu näistä motiiveista. Koko luomakunta on olemassa ottaakseen vastaan valoa. Arjessa valo ja astia ovat suhteellisia käsitteitä; kun annan, olen valo, kun vastaanotan, olen astia. 

Tärkeä perussääntö on että valosta ei ikinä ole pulaa. Sitä tulvii kaikkialla ympärillämme ja sisällämme. Puute eli kärsimys johtuu aina astian vastaanottokyvystä, ei valon kitsaudesta. Kabbala on opetusta siitä miten astia korjataan, eli miten otan vastaan Jumalan rakkauden.

Sefirat ovat sekä valoa että astioita, joiden kautta energia virtaa universumissa. Ihmiskehossa sefirat voidaan ajatella elämänpuuna, jonka juuret ovat taivaassa pään yläpuolella ja latva on jaloissa. Ihminen ei siis ime voimaansa "maaemosta" vaan energia tulee ylhäältä. Judaismi suosii kenkien käyttämistä, ei "maadoittumista". 

Kun sefirat sallivat energian virrata vapaasti, ihmisen astia on ehjä ja valmis ottamaan vastaan taivaallista valoa. Kun sefirat ovat epätasapainossa, ihminen voi huonosti niin fyysisesti kuin henkisestikin. 

Sefirat ovat kolmessa pylväässä. Kehossa oikealla, keskellä ja vasemmalla. Oikea puoli edustaa halua antaa, ja vasen puoli halua saada. Kehon keskipylväässä olevat sefirat yhdistävät nämä voimat voimakkaaksi energiaksi, tasapainoksi, jatkuvuudeksi, haluksi saada että voisi antaa. Tätä korkeimman tason halua kutsutaan elämänpuutietoisuudeksi.

Koska oikea ja vasen puoli edustavat hyvin erilaisia voimia, on terveydelle haitallinen tapa istua sohvalla nilkat ristissä, tai ristiä kädet rukoillessa tai meditoidessa. Kehon oikea ja vasen puoli tulisi pitää erillään. Näin ei aiheuteta "oikosulkua" energian virtaukselle. 

Elämänpuun juuret ovat ylhäällä sofissa, äärettömän valon maailmassa. Emme kestäisi suoraa kosketusta tuohon kirkkauteen, joten väliin tarvitaan "muuntaja". Ylin sefira, keter eli kruunu, on pään yläpuolella ja hoitaa tämän annostelun. 

Hochma, eli viisaus, on oikeaa aivopuoliskoa ympäröivä sefira. Keterin läpi laskeutuva valo synnyttää hochmassa inspiraation, lampun syttymisen, uuden tavan ajatella. Hochma on maskuliinen sefira kuten muutkin oikealla.

Bina taas on vasemman aivopuoliskon ympärillä feminiini sefira joka vastaa idean käytännön toteutuksesta. Jos hochma on äkillinen välähdys, uusi näky tai sävelmä, bina edustaa sitä tuntien työtä kun energia jalostetaan nuoteiksi tai suunnitelmaksi. Bina tarkoittaa ymmärrys.

Se edustaa myös tulkintaa. Ohjeet (kuten Tooran käskyt) voivat ilman binaa, ilman oikeaa tulkintaa johtaa ojasta allikkoon. Kuten käy jos luetaan kirjoitettua Tooraa (maskuliini) irrallaan sen ikiaikaisesta tulkinnasta (feminiini Toora) joka on yksin juutalaisuuden hallussa.

Mielenkiintoista verrata tätä ikivanhaa hochma - bina työnjakoa nykytieteen käsitykseen vasemman ja oikean aivopuoliskon tehtävistä. Tiede tulee kömpelösti haparoiden kaukana perässä, mutta tulee kuitenkin.

Kirjassa Matrix, kabbalan parantava voima, on harjoitus hochman ja binan tasapainottamisesta.  

Seuraava sefira, da`at sijaitsee kurkun yläosassa / kallonpohjassa. Da`at tarkoittaa tieto. Jos hochma on paikka jossa nappaan inspiraation ja bina paikka jossa muokkaan sen ymmärrettävään muotoon, da`at on hetki kun jaan valmiin paketin muiden kanssa. Jaamme runon, neuvon, kokemuksen. Saimme antaaksemme. Jos pidämme kaiken itsellämme, da`at energia tukahtuu. Se vaikuttaa henkiseen ja fyysiseen terveyteen.

Oikean olkapään kohdalla sijaitsee hesed. Se tarkoittaa rakastava ystävällisyys, myötätuntoinen halu auttaa ja antaa. Jos tämä on heikko, ihminen on onneton vaikka olisi miljonääri. Sielulle tuottaa suurinta tyydytystä antaa itsestään ja itsensä tarvitseville. Se voi tapahtua perheen, puolisoiden ja ystävien kesken, tai laajemmalla tasolla kuten vapaaehtoistyö tai poliittinen vaikuttaminen. Hesed on maskuliininen, lämmin ja dynaaminen sefira.

Antamisen täytyy kuitenkin olla vastaanottajan tarpeista lähtevää. Nälkäiselle narkomaanille ei hyödytä antaa rahaa, eikä ekaluokalle hyödytä opettaa yliopistotason asioita, vaikka opettaja olisi kuinka innokas. Liika spontaani rakkaus ilman harkintaa voi olla vastaanottajalle vahingollista. Vasemman olkapään gevura onkin hesedin feminiini työpari joka edustaa harkintaa. Gevura säännöstelee ja kanavoi hesedin energian ja kehottaa impulsiivisuuden sijaan toimimaan kestävällä tavalla. Jos gevura ei toimi, antaja palaa loppuun, ja antaminen tyrehtyy alkuunsa. 

Samoin kuin dynaamisen hochman inspiraation täytyy suodattua bina-ymmärryksen kautta, oikean olkapään anteliaan hesed energian täytyy myös kulkea vasemman olan gevura-harkinnan kautta. Kun nämä erilaiset energiat yhtyvät keskipylväässä, syntyy jotain täydellisen kaunista, nimittäin tiferet energia sydämen kohdalla. Tiferet tarkoittaa kauneutta ja myös totuutta. Totuus eli rehellinen aitous on kaunista. Se on parantavaa, lempeää täydellistä rakkautta. Keskipylvään sefirana tiferet edustaa vastaanottamista että voisi antaa. Antamisen ilo ihmissuhteissa tekee mahdottomaksi menettää mitään, kun sekä antaja että vastaanottaja kokevat saavansa. Mitään velkaa ei synny näin korkealla. 

Antamisen motiivi on oltava aito hesed. Jos antaa kaikkensa työlle siksi että työ määrittelee ihmisarvon, ei se ole oikeaa antamista. Jos uhriutuu ihmissuhteissa hylätyksi tulemisen pelosta, tai koska ei pidä omia tarpeitaan tärkeinä, sekään ei ole hesed. Epätasapaino hesedin ja gevuran välillä voi ilmetä vaikkapa migreeninä. 

Ellei ole ehdoitta rakastetuksi tulemisen kokemusta, kuinka sen osaa antaa muille? Sen voi oppia katsomalla tsadikeja, pyhiä ihmisiä. Näkeminen aktivoi saman energian näkijässä, sytyttää liekin. Jolloin on mahdollista alkaa matkia näkemäänsä, ruokkia tulta, eikä se ole teeskentelyä. Teot muuttavat aivoja, jopa uusimman tieteen mukaan. Tuota päärynöitä, ja sinusta tulee päärynäpuu. Tähän perustuu judaismin parantava vaikutus. Siinä kaikki lähtee tekemisestä, päivittäin, arjessa. 

Tiferet energia liittyy vihreään väriin, ja siten myös kasveihin. Kasvit imevät aurinkoa, vettä, ravinteita, mutta eivät itsekkäästi vaan antaakseen. Ne antavat happea, hedelmiä, kukkia, varjoa, suojaa ja oman kauneutensa. Antaminen ja jakaminen on niiden luonto vaikka siihen liittyy ponnistelua.

Korkeaksi kasvava, maailmalle elämää antava puu on meille esimerkki. Kabbalistit yhdistävät maan vetovoiman haluun saada vain itselleen, haluun saada tyydytys nopeasti, helpolla. Jos ihminen hyödyntää tätä maailmaa vain omaksi ilokseen, hän ei kasva ylöspäin. Puu edustaa laajaa sydäntä, reaktiivisen luontonsa voittamista, henkistä selkärankaa. Hepreaksi puu ja luu ovat sama sana, ets, samoin suomen kieli yhdistää ne.

Vielä neljä sefiraa on jäljellä.


Rabbi Jom Tov Sefiroista