Alku tiivistetty täältä, loppu omaa.
Judaismi ei tunne sellaista kuin aiheeton kärsimys. Kaikkeen on aina syy. Tämä on äärimmäisen lohdullinen ajatus. Aina on toivoa, aina on jotain tehtävissä.
Perusajatus on että kärsimys puhdistaa rikkomuksista ja avaa näin tien korkeammille tasoille. Ei ole ihmistä joka ei rikkoisi (Saarn.7:21). Ei ole myöskään ihmistä joka ei kärsisi (Bereishit Rabbah 92:1). Gemara toteaa: Ei ole kärsimystä joka ei johtuisi vääryydestä. (Shabbat 55a:17). Siis, ellei ihminen rikkoisi, hän ei myöskään kärsisi.
Kuitenkaan yksilön kärsimys ei aina välttämättä johdu hänen omista rikkomuksistaan.
"Sellaisena aikana kun sukupolvessa on vanhurskaita ihmisiä, heihin tartutaan, eli he kuolevat tai kärsivät sukupolvensa synnin takia. Ellei vanhurskaita siinä sukupolvessa ole, sukupolven synnin takia tartutaan kouluikäisiin lapsiin, sillä hekin ovat synnittömiä." (Shabbat 33b 4)
Perussääntö siis pysyy; Kärsimys johtuu rikkomuksista.
"Herra antaa pahalle ihmiselle jo tässä maailmassa palkkion hänen harvoista hyvistä teoistaan, niin että hän voisi saada täyden rangaistuksensa tulevassa maailmassa". (Khidushei Agadot, Berakhot 7a 9).
Joten siis; pahan ihmisen helppoa elämää ei ole syytä kadehtia. Ja hyvän ihmisen vaikea elämä voi olla hyvä asia. Ehkä hänelle annetaan tuomio joka ainoasta pikku rikkeestään jo tässä maailmassa, että hän olisi valmis johonkin suureen palkkioon tulevassa.
Syyttäjä vie pahat teot Herran eteen ja vaatii tuomiota. Jos ihmisen rikkomus on suurempi kuin hänen hyvät tekonsa, syyttäjän vaatimus menee läpi. Hyvät tekomme ovat puolustavia enkeleitä ja pahat tekomme syyttäjiä. Jokainen teko, jopa jokainen ajatus, luo "enkelin" eli yhden kaverin porukkaan joka edustaa ihmistä ylhäällä. Tämä hänen oma luomakuntansa on kuin tuoksupilvi ihmisen ympärillä. Se tuomitsee hänet.
Tätä porukkaa voisi verrata suoliston bakteerikantaan. Kun se on huono, mieli masentuu ja ruumis sairastuu. Kun se on hyvä, ihminen on älykkö ja elää sata vuotta. Kuivapaasto voi uudistaa bakteerikannan ja immuniteetin täydellisesti. Sillä hyvikset ovat lopulta sitkeimpiä ja jäävät eloon. Kärsimys voi toimia samanlaisena shokkihoitona henkiselle bakteerikannalle. Mutta ilman elintapojen muutosta vaikutus ei ole pysyvä.
Kärsimys ei ole pelkästään puhdistavaa. Se on myös ohjaavaa. Kärsimys ei ole kosto. Käänteentekevä hetki on kun kärsivälle valkenee mistä rikkomuksesta sakkokierros tuli. Näin hän saa tilaisuuden toimia toisin, jopa vielä saman elämän aikana.
Kärsimys on siis sekä puhdistavaa että opettavaa. Tämä kaikki tulee kuitenkin Jumalan tuomitsevasta puolesta (midat hadin "oikeuden mitta"). Onko mitään keinoa päästä asioimaan Jumalan armollisen puolen kanssa? (midat harachamim "myötätunnon mitta"). On kyllä:
Kommentit
Tämän blogin kommentit tarkistetaan ennen julkaisua.