Suomessa on perinteisesti pelätty "pahaa silmää", eli muiden kateutta. On ajateltu että naapurin kateus on kuin kirous. Tästä juontaa tapa vähätellä saavutuksiaan, tietty vaatimattomuus. Monen on myös vaikea ottaa kehuja vastaan. Kehuun vastaaminen vähättelyllä on vanha taikakeino pahaa silmää vastaan.

Juutalaisessa opetuksessa on esim ohjeistettu rakentamaan muuri kauniin puutarhan ympärille, etteivät ohikulkijat kadehtisi sitä pahalla silmällä. Jokainen siunattu joutuu tahtomattaan huomion kohteeksi.

Tämä näkyy esim Joosefin, Jobin tai Danielin elämässä. Joosef oli isän suosikki. Hän kertoi viattoman luottavaisesti uniaan. Joka ei itse tunne kateutta, ei ehkä osaa varoa sitä muissakaan.

Ihmisen ajatukset ja tunteet ovat näkymättömän maailman polttoainetta. Kiroaminen ei vaadi mitään taitoa, eikä sen tarvitse olla tietoista. Negatiivisuus riittää. Pahat ajatukset tappavat kokeissa kasvitkin, se on todellista. Paha tunne lähettää pahaa energiaa. Yleensä tämä energia palaa bumerangina lähettäjälleen, kiduttaen lähinnä häntä itseään. Mutta ei aina.

Sn.26:2 sanoo; "ei aiheeton kirous toteen käy".
Tästä voi ymmärtää että aiheellinen kirous voi käydä toteen.

Jeshuan veri ei suojaa ihmistä jota syytetään aiheesta. Taivaassa käydään koko ajan oikeutta. Syyttäjä etsii heikkoja kohtia, varsinkin niistä jotka ovat siunattuja, Isän suosikkeja. Syy on kateus. Maan päällä niin kuin taivaassa.

Pahalla on oikeus etsiä vikoja, se on sen tehtävä tässä ajassa. Sillä on oikeus tulla sisään avoimesta ovesta. Jeshuan veri ei auta ellei ovea suljeta. Synti on ongelma, eikä syntinen voi vedota Jeshuan vereen, jatkaakseen samassa synnissä. Ainoa suoja on viattomuus ja siinä kasvaminen.

Auki jäänyt ovi voi pilata terveyden, talouden, sosiaaliset suhteet, koko elämän. Herra ei kuule rukouksia, jos ihmistä vastaan on nostettu aiheellinen syytös.

Kateutta on ollut jo alusta. "Perkeleen kateudesta tuli kuolema maailmaan" (Viis.2:24). Adam ja Eeva olivat liian onnellisia, liian lähellä Isää. Se ei miellyttänyt kaikkia. Myös Jobilla meni liian hyvin. Hän joutui suurennuslasin alle. Testiin. Ja jotain pientä löytyi, asenteesta. Puhdistuttuaan täydellisesti hän vietti loppuelämän suojassa pahalta silmältä.


Matt.5:23-24 ..jos tuot lahjaasi alttarille ja siellä muistat, että veljelläsi on jotakin sinua vastaan, niin jätä lahjasi siihen alttarin eteen, ja käy ensin sopimassa veljesi kanssa, ja tule sitten uhraamaan lahjasi.

Tästä näkee että uhraaminen, eli yhteys Herraan, ei toimi, jos jossain on loukattu veli. Tästä johtuu moni radiohiljaisuus Jumalan ja ihmisen välillä. Moni vastaamaton rukous, moni pitkittynyt sairaus. Katkeruus tuhoaa molempia osapuolia, ei pelkästään sitä joka loukkaantui. Someaika erottaa paljon uskovia Herran armosta. Moni ei edes tiedä milloin, miten ja ketä on loukannut. "Missä on paljon sanoja, siinä ei syntiä puutu." (Sn.10:19)

Vaikka olisit sopan syytön osapuoli, voit olla vastuullinen. Luovu oikeuksistasi. Sillä voittaa enemmän kuin menettää, sillä Herra rakastaa kaltaisiaan. Hänkin luopui oikeuksistaan heikompien eduksi.

Kateus ja katkeruus ovat tuhoavia tunteita, ne sairastuttavat. Ei saa laittaa loukkauskiveä toisen eteen. Ei pidä tahallaan saattaa ketään kateelliseksi tai katkeraksi. Se on juuri esteen laittamista sokean eteen.

3.Ms.19:14 Älä kiroa kuuroa äläkä pane kompastusta sokean eteen, vaan pelkää Jumalaasi

Kateellinen tai herkästi loukkaantuva on heikko. Vahvojen tulee (salaa) siloitella heidän tiensä, eikä pitää kiinni omista oikeuksistaan. Se on Herran pelkoa. Kukaan ei ole niin vahva etteikö voisi joutua samaan kiusaukseen.

Matt.5:25-26 Suostu pian sopimaan riitapuolesi kanssa, niin kauan kuin vielä olet hänen kanssaan tiellä, ettei riitapuolesi vetäisi sinua tuomarin eteen ja tuomari antaisi sinua oikeudenpalvelijalle, ja ettei sinua pantaisi vankeuteen.
Totisesti minä sanon sinulle: sieltä et pääse, ennenkuin maksat viimeisenkin rovon.

Vankeus voi olla sairauden tai synnin orjuutta. Ihminen maksaa silloin itse velkaansa, sen sijaan että hyötyisi Jeshuan hänelle ostamasta vapaudesta.

Kun parempiosainen sortaa altavastajaa, eli rikas köyhää, aikuinen lasta, kantaväestö maahanmuuttajaa jne - tällöin ollaankin jännän äärellä.

2.Ms.22:21-23 Älä sorra äläkä ahdista muukalaista, sillä te olette itse olleet muukalaisina Egyptin maassa.
Älkää sortako leskeä tai orpoa.
Sillä jos sinä sorrat heitä ja he huutavat minua avuksensa, niin minä totisesti kuulen heidän huutonsa.

Herra lupaa ajaa altavastaajan asiaa. Hän lupaa kuunnella syyttäjää erityisen tarkasti tässä kohtaa. Siksi ammatit, joissa käytetään valtaa, ovat vaarallisia tyhmälle. Näitä voivat olla esim; opettaja, sosiaalityöntekijä, pastori, lääkäri, hoitaja, poliisi, oikeuden virat, luottamustoimet, tarkastajat, politiikka jne.

Mitä suojattomampi on vallankäytön kohde, sitä enemmän Herra ajaa hänen asiaansa. Saattohoidossa makaava vanhus, tai lastensuojelun yksikössä kapinoiva nuori ovat Herran valvonnassa. Heitä hoitavilla on oltava Herran pelko oman turvallisuutensa vuoksi. Kyse ei ole siitä että vanhus, lapsi tai maahanmuuttaja olisi pahantahtoinen tai haluaisi kostaa. Riittää että hän itkee, loukkaantuu, hämmentyy, ahdistuu tai pelkää. Ja Herra kuulee häntä, vaikka hän ei osaisi rukoilla. Uskonnolla ei ole mitään tekemistä asian kanssa. 

Hebrean sana silmä tarkoittaa myös lähdettä. Jokaisen ajatuksen lähde täytyy todellakin ratsata, ja ottaa vastaan vain puhtainta valkeutta.

"Jos silmäsi on paha, on koko ruumiisi pimeä. Jos silmäsi on oikeamielinen, on koko ruumiisi valkeus." - Jeshua



Vanhaa juttua silmästä ja lähteestä.