Ronsy täältä edellisestä.

Luonnollinen maailma heijastaa näkymätöntä, todellisempaa maailmaa. Luonnollinen kipu on varoitusmerkki. Samoin sisäinen kipu. Jos on kipu, täytyy olla vamma. Esim toisen sanoista loukkaantuminen on merkki sisäisestä haavasta.

Samuelin äiti Hanna kantoi kirousta, eikä tullut raskaaksi. Sana sanoo selkeästi että Herra oli lapsettomuuden takana. Syytä ei kerrota, mutta joku syy tietenkin oli, kenties sukukirous. Asioita ei vain tapahdu, niille on aina syy.

Tähän liittyen Hanna oli vapaata riistaa kiusaajalle. Kipu on avoin ovi. Henkivallat tietävät kipeät kohtamme ja lyövät niihin säälimättä. Jopa täysin tuntemattomien ihmisten kautta. Henkivallat kyllä tietävät.

Hannan mies ei ymmärtänyt tuskaa. Elkana sanoi: "enkö minä ole sinulle enemmän kuin kymmenen poikaa?" Mies ei ymmärtänyt että kirouksen häpeä oli pahempi kuin lapsettomuus. Häpeä oli kuin avoin haava, jossa kiusaaja käänsi veistä yhä uudestaan. Saatana on kiduttaja.

Niinpä Hannalle jäi vain yksi vaihtoehto, mennä Herran eteen avoimin kortein. Herra oli lapsettomuuden takana (syystä X) ja ainoa joka pystyisi asian muuttamaan. Hanna ei kuvitellut että hänen itkunsa murtaisi kirouksen. Hän tiesi ettei lapsettomuuteen tai kiusaamiseen olisi mitään ratkaisua ellei kirousta murreta. Hän näytti myös tietävän että lupausuhri murtaa kirouksen.

Lupausuhri on napinan ja itsesäälin vastakohta. Lupausuhri ilmentää uskoa. Lupausuhri on Joosuan ja Kaalebin ääni.

Hannalla oli myös onni päästä sopimusrukoukseen pappi Eelin kanssa. Eeli näki ja ymmärsi Hannan tuskan, vaikka ei tiennyt mistä on kysymys. Tämä on voideltujen ihmisten tehtävä.

Hanna sanoi Eelille olevansa "nainen ankaran / julman hengen". Tuo piinaava henki jätti hänet rukouksen jälkeen, sillä Hanna meni syömään, eikä enää näyttänyt murheelliselta. Hän ei ärsyyntynyt enää pilkasta, joten kiusaajakin vaikeni.

 

Jonathan Welton ja henkien erottamisen lahja.

Tämä on hyvin ajatuksia herättävä haastattelu liittyen kipuun. (Alle 20 min. ilman mainoksia.) Tämän katsottuaan saa ihan uuden näkökulman sanontoihin kuten "puukottaa selkään", "kääntää veistä haavassa" ja "noidannuoli".