Täytyy olla joko hyvin rikas tai hyvin tekopyhä sanoakseen ettei rahalla ole merkitystä. Ne jotka joutuvat kohtaamaan elämän realiteetit tietävät että totta kai raha merkitsee ja paljon.

Ensinnäkin, raha on Elohimin opetusväline. Rahan käyttö täytyy oppia ENNEN palvelutyötä, ennen OIKEITA aarteita. Jeshua sanoo että ellemme ole uskollisia vähässä (aineellinen mammona) emme ole uskollisia paljossakaan (ikuinen, oikea mammona kuten sielut). Jos emme tottele Sanan ohjeita rahan käytössä, esim maksa kymmenyksiä, miten Hän voisi voidella meidät oikeisiin töihin?

16:10 Joka vähimmässä on uskollinen, on paljossakin uskollinen, ja joka vähimmässä on väärä, on paljossakin väärä.
16:11 Jos siis ette ole olleet uskolliset väärässä mammonassa, kuka teille uskoo sitä, mikä oikeata on?

Mammona on paljon muutakin kuin rahaa. Mutta rahan käyttö on hyvä mittari. Jos emme usko (tottele) kun Hän puhuu maallisesta, kuinka uskoisimme kun Hän puhuu taivaallisista? 

Tämä voidaan ajatella myös toisinpäin: Jos emme voi luottaa Herran sanaan edes raha-asioissa, miten voisimme uskoa sielumme Hänen käsiinsä? Täytyyhän Häneenkin pystyä luottamaan ensin pienissä asioissa. Jos Hän ei halua pitää meitä edes vaatetettuna ja ruokittuna, kuinka Hän huolehtisi hengestämme?

Meidän täytyy uskaltaa kysyä näitä vaikeita kysymyksiä.

Jos Hän ei halua parantaa edes fyysisiä sairauksiamme, kuinka voisimme luottaa että Häntä kiinnostaisi sielumme pelastus? Jos Hän ei sano: "nouse ja kävele", kuinka Hän sitten sanoisi: "syntisi ovat anteeksi annetut". Nuo lauseet kuuluvat yhteen. Vain armahdettu voi parantua, siis parantuminen todistaa että armahdus on tapahtunut. (Luuk.5:24)

Evankeliumi ei ole "hengellistä" kuten me kreikkalaisen uskonnon aivopesemät ajattelemme. Jeshuan julistama ilosanoma ei ollut näkymätöntä. Hän todisti näkymättömän vapautuksen näkyvillä ihmeillä. Ruoka oikeasti riitti tuhansille ihmisille. Spitaalinen iho oikeasti puhdistui. Tämä on kaukana meidän nykyisestä "hengellisyydestämme".

Ellei Pelastus, eli Jeshua tule lihaksi, Hän ei ole oikea Messias, väittää UT. Liha on jotain mikä näkyy. Kuka tahansa voi sanoa: sinun syntisi ovat anteeksi annetut, mutta vain oikea Messias voi todistaa sen tuomalla anteeksiannon lihaksi: "nouse, ota vuoteesi ja kävele". Sitä on sanan tuleminen lihaksi. Se on hebrealaista uskoa, ei kreikkalaista. Valtakunta on voimassa, ei sanoissa.

Paavali oli mennari pahimmasta päästä. Hän opetti talousasioista pitkät pätkät.

2.Kor.9:6 Huomatkaa tämä: joka niukasti kylvää, se myös niukasti niittää, ja joka runsaasti kylvää, se myös runsaasti niittää.
9:7 Antakoon kukin, niinkuin hänen sydämensä vaatii, ei surkeillen eikä pakosta; sillä iloista antajaa Elohim rakastaa.
9:8 Ja Elohim on voimallinen antamaan teille ylenpalttisesti kaikkea armoa, että teillä kaikessa aina olisi kaikkea riittävästi, voidaksenne ylenpalttisesti tehdä kaikkinaista hyvää;
9:9 niinkuin kirjoitettu on: "Hän sirottelee, hän antaa köyhille, hänen vanhurskautensa pysyy iankaikkisesti."
9:10 Ja hän, joka antaa siemenen kylväjälle ja leivän ruuaksi, on antava teillekin ja enentävä kylvönne ja kasvattava teidän vanhurskautenne hedelmät,
9:11 niin että te kaikessa vaurastuen voitte vilpittömästi harjoittaa kaikkinaista anteliaisuutta, joka meidän kauttamme saa aikaan kiitosta Elohimille.

Paavali ei sano että pitäisi antaa tyhjästä, ja tyhjän takia, vaan että Elohim antaa siemenen, ja tarkoitus on kylvää se JA korjata moninkertainen sato. Ei siksi että olisi millä mällätä, vaan että olisi jatkossa enemmän mitä antaa. Näin Elohim saa kiitosta ja SE on koko jutun pointti.

Paavali väittää että Elohim haluaa lisätä tulojamme. "Kaikessa vaurastuen", että voisi antaa enemmän. Hyi Paavalia.

Paavali väittää tässä, että voimme itse vaikuttaa talouteemme. Että vähän kylvävä niittää vähemmän kuin enemmän kylvävä. Melkoinen judaisti. Hän väittää että meillä on vapaus valita, ettei kaikki köyhyys olekaan Elohimin tahto.

Paavalin toinen tärkeä pointti on että emme saa antaa minkään tai kenenkään manipuloida itseämme antamaan rahaa tai mitään muutakaan. Ainoa oikea motiivi antamiselle on oman sydämen kehoitus. Pyhä Henki sanoo mitä, missä ja kuinka. Jos tämä toteutuu, saamme samalla unohtaa kaiken pelon siitä että joku huijari manipuloisi meitä antamaan.

Ihminen näkee usein omat syntinsä toisessa. Jos sydämessä on ahneutta, näemme sitä kaikkialla. Mutta puhdasta sydäntä ei voi manipuloida, eikä se koskaan anna huonosta omastatunnosta käsin.

Paavali väittää että Elohim antaa siemenen kylväjälle. Jos sinulla ei ole siementä, olet ehkä syönyt sen. Jokaisella on siemen. Joku kysyy; miten tunnistan sadon ja siemenen erilleen? Se on helppoa. Jos raha ei riitä tarpeisiisi, se on siemen. Sato riittäisi. Jos tarvitset vaikkapa kymppitonnin, mutta sinulla on vain tonni, tuo tonni ei voi olla sato. Sato ei jäisi vajaaksi. Sen täytyy siis olla siemen. Anna se pois.

Viisi leipää ja kaksi kalaa oli myös siemen.

Opetuslapset yrittivät neuvoa Jeshuaa sanoen: lähetä väki kyliin ostamaan ruokaa, nyt on jo ilta ja he ovat olleet täällä korvessa koko päivän. Jeshua käänsi asian toisinpäin; ei heidän tarvitse mennä pois, antakaa te heille evästä. Tämä on Hänen tahtonsa. Opetuslapset huomauttivat ettei heille tullut aamulla mukaan tuhansien ihmisten kenttäkeittiötä ja rekkalasteittain sapuskaa. Eikö Jeshua tajua että ruokaa ei ole. Ei niin, ei ole. Mutta entä onko teillä Siementä? Ja olihan heillä. Piti vain lakata valittamasta ja kysyä oikeat kysymykset.

Tarvitaan kymppitonni laskujen maksuun. Onko kymppitonnia? No kun ei ole. Entä onko siementä? On. No, sittenhän asia on kunnossa. Vie se Jeshualle.

Millainen huijarisaarnaaja ottaa pienen pojan ainoat eväät, niin että tälle ei jää mitään?

Millainen Elohim ottaa lesken viimeiset rovot, niin ettei leskelle jää mitään seuraavan päivän ruokaan?

Sellainen saarnaaja, ja sellainen Elohim joka tietää mistä elämä lähtee. Ei ulkoa sisälle, vaan sisältä ulos. Sisältämme juoksevat elävän veden virrat. Eikä se ole kreikkalaista filosofiaa, vaan ne virrat näkyvät ja tuntuvat! Temppelistä ulos, antamaan maailmalle elämän. Moni ajattelee että olisin kyllä onnellinen JOS olisi sitä ja tätä. Odotamme aina jotain ulkoapäin, emme halua uskoa lapion evankeliumiin. Hän sanoo: kaiva, makaat rikkauksien päällä valittamassa. Ei kannettu vesi kaivossa pysy. Sinä olet itse se lähde.


Kylvämisen ja niittämisen laki toimii uskon kautta. Vanhurskas on elävä uskosta, kuten Aabraham. Ilman uskoa on mahdoton olla otollinen - siis mahdotonta nähdä käskyt kimaltavina timantteina kuten uudestisyntynyt sydän näkee. On uskoa rakastua sapattiin, kymmenyksiin, kielen hillintään ja muihin ihaniin käskyihin. Vain usko näkee että totteleminen on kuin veisi Herralle soraa ja saisi timantteja tilalle. Sana on Siunaus, Sana on Jeshua. Mikään Herran käsky ei ikinä ole raskas ies, ei, ne ovat Jeshuan leipää. Hänen ruokansa oli tehdä lähettäjänsä tahto, ja sama leipä antaa meillekin elämän. Siihen ei tarvita mitään muuta kuin uskoa ja sekin tulee lahjana nälkäiselle.

 

Kymmenykset