Ykkönen ja kakkonen.

Miksi kaikki sairaat eivät parane? En todellakaan yritä vastata kysymykseen, vain herättää ajatuksia.

Evankeliumeissa on itseasiassa yksi tulokseton rukous. Opetuslapset oli lähetetty parantamaan ja vapauttamaan, mutta erään epilektikon kohdalla homma ei toiminut.

Matt.17:15 ja (isä) sanoi: "Herra, armahda minun poikaani, sillä hän on kuunvaihetautinen ja kärsii kovin; usein hän kaatuu, milloin tuleen, milloin veteen.
17:16 Ja minä toin hänet sinun opetuslastesi tykö, mutta he eivät voineet häntä parantaa."

Oli siis rukoiltu, mutta ei tulosta. Nykyään moni sanoisi että jos rukous ei auta, sairaus on Herran tahto. Mikä on Jeshuan mielipide?

17:17 Niin Jeshua vastasi ja sanoi: "Voi sinä epäuskoinen ja nurja sukupolvi, kuinka kauan minun täytyy olla teidän kanssanne? Kuinka kauan kärsiä teitä? Tuokaa hänet tänne minun tyköni."
17:18 Ja Jeshua nuhteli riivaajaa, ja se lähti pojasta, ja poika oli siitä hetkestä terve.

Shem tob Matteus kertoo tapauksesta laajemmin, mm oireita ja Jeshuan kiireettömän toiminnan.

Kyseinen laji lähti vain rukouksella ja paastolla, eivätkä opetuslapset olleet niin valmistautuneita vielä tuossa vaiheessa. Vika löytyi ja taaskaan kyse ei ollut siitä etteikö Herran tahto olisi ollut parantaa.


Paavalin mukaan tottelemattomuus ja kuppikuntaisuus voi estää parantumisen.

11:29 sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa.
11:30 Sentähden onkin teidän joukossanne paljon heikkoja ja sairaita, ja moni on nukkunut pois.

Mikä on konteksti? Paavali aloittaa puhumalla että korinttilaisten keskuudessa on jakaantumista. Jo silloin oli oppiriitoja. Näkemyseroja. Niistä alkoi muodostua puolueita. Kuppikuntia. Koska näin oli, heidän kokouksensa eivät olleet Herran mielen mukaisia. Yhteyden rakoilu oli vasta alkuvaiheessa, mutta SILTI se oli jo johtanut siihen että moni oli heikko ja sairas. Miten sitten nykyään!

11:20 Kun te näin (jakaantuneina) kokoonnutte yhteen, niin ei se ole Herran aterian nauttimista,
11:21 sillä syömään ruvettaessa kukin rientää ottamaan eteensä omat ruokansa, ja niin toinen on nälissään ja toinen juovuksissa.

Aramea sanoo: "sentähden (edellisten jakeiden riitoihin viitataten), kun te kokoonnutte syömään.."

Kun ei täydellinen yhteys ja rakkaus vallitse, Herran tahto estyy! Ruumiissa ei saisi olla luokkajakoa. Ruumis on yksi. Jos yksi jäsen kärsii, muut kärsivät myös. Paavali ei hyväksynyt jakaantumista. Mitä hän ajattelisi tämän päivän "kristikunnasta".. Tällainen vääryys ei ole Herran ehtoollisen oikeaa viettoa.

11:27 Sentähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen.

Ehtoollinen ei ole mikään rituaali irrallaan muusta elämästä. Mitä hyödyttää jos me vain "muistelemme Jeshuan kuolemaa". Leipä ja malja on tarkoitus elää todeksi arjessa, seurata Hänen esimerkkiään uhrautumisessa. Se on rakkausateria. Se on oikea osallisuus Messiaan uhriin. Oikea ehtoollisen vietto on pitää Herran omia pyhinä, tehdä ero maailman ja Israelin välille. Erottaa Jeshuan ruumis muusta.

11:29 sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa.
11:30 Sentähden onkin teidän joukossanne paljon heikkoja ja sairaita, ja moni on nukkunut pois.
11:31 Mutta jos me tutkisimme itseämme, ei meitä tuomittaisi;
11:32 mutta kun meitä tuomitaan, niin se on meille Herran kuritusta, ettei meitä maailman kanssa kadotukseen tuomittaisi. 

Tässä sanotaan että sairaus ja heikkous voi todellakin olla Herran kuritusta, jopa rangaistus joka pelastaa meidät pahemmalta tuomiolta. Mutta silloinkaan sairaus tai heikkous ei ole Herran tahto, vaan Herran tahto on että tutkisimme itse itseämme ja välttyisimme tältä kuritukselta.