Tsekkaa osa yksi

Lainaan pätkän kirjasta Jumalan Kenraalit (Roberts Liardon). Nuori pastori John Dowie kertoo miten hän oppi erottamaan Pyhän Hengen työn saatanan työstä. Rutto tappoi silloin kaupungin asukkaita tuhansittain.

"Sydämeni oli hyvin raskas, sillä olin vieraillut laumani sairaiden ja kuolevien jäsenten vuoteiden vieressä yli 30 kertaa ja heittänyt multaa heidän haudoilleen yli 40 kertaa muutaman viikon aikana. Missä, oi missä oli Hän, jolla oli tapana parantaa kärsivät lapsensa? Näytti siltä että parantumisrukoukset eivät nouseet Hänen korviinsa, vaikka tiesin että Hänen käsivartensa ei ole heikentynyt.. Tuntui välillä siltä että vihollisen riemuitseva pilkka soi korvissani, kun puhuin läheisensä menettäneille sanoja kristityn toivosta ja lohdutuksesta. Sairaus, tuo isänsä saatanan ja äitinsä synnin saastainen jälkeläinen, häpäisi ja tuhosi.. eikä ollut pelastajaa.

Siinä minä istuin ja murhe vaivattujen puolesta pianoi päätäni, kunnes katkerat kyyneleet tulivat helpottamaan palavaa sydäntäni. Sitten rukoilin sanomaa.. Pyhän Hengen ispiroimat sanat Ap.t.10:38:ssa nousivat eteeni loistaen valoa ja paljastivat saatanan tuhoojaksi ja Kristuksen parantajaksi. Kyyneleeni olivat pois pyyhityt, sydämeni oli vahva. Näin parantumisen tien.. Sanoin `Jumala, auta minua saarnaamaan Sanaasi kaikille kuoleville ja kertomaan heille että saatana edelleen tuhoaa ja Jeesus edelleen parantaa, koska Hän on sama tänään.`

Ulko-ovelta kuului äänekäs ovikellon soitto  ja voimakkaita koputuksia.. Kaksi hengästynyttä sanansaattajaa sanoi: `Voi tule heti! Mary on kuolemaisillaan. Tule ja rukoile..` Minä ryntäsin ulos talosta ja juoksin ilman hattua katua pitkin, kunnes tulin kuolevan neitokaisen huoneeseen. Hän makasi valittaen ja hampaitaan kiristellen kamppaillen tuskissaan tuhoojan kanssa.. Katsoin tyttöä ja vihani hehkui (sairautta kohtaan)..

Se tapahtui erikoisella tavalla.. Tarvitsemani miekka on edelleen kädessäni.. enkä koskaan laske sitä alas. Lääkäri, joka oli hyvä kristitty mies, käveli hiljaa edestakaisin huoneessa. Kohta hän seisoi vieressäni ja sanoi: `Hyvä herra, eivätkö Jumalan tiet olekin ihmeellisiä?` `Jumalan tiet! Ei hyvä herra, tämä on paholaisen työtä ja on aika, että kutsumme apuun Hänet, joka tuli tekemään tyhjäksi paholaisen teot.`

Lääkäri loukkaantui Dowien sanoista ja lähti huoneesta. Dowie kääntyi Maryn äidin puoleen ja kysyi, miksi hänet oli kutsuttu. Kuultuaan että äiti halusi hänen rukoilevan uskon rukouksen, hän polvistui tytön vuoteen viereen ja huusi Jumalan puoleen. Tyttö lakkasi liikkumasta ja makasi hiljaa. Äiti kysyi, oliko hänen tyttärensä kuollut, mutta Dowie vastasi: "Ei.. hän elää. Kuume on lähtenyt."

Siitä hetkestä lähtien rutto pysähtyi Dowien seurakunnassa.

----------------------------


Parantamisen armolahja yksin ei riitä. Pitää myös tuntea Parantajan tunteet. Nähdä niinkuin Hän näkee, yhdistää oma sydämensä Hänen sydämeensä.

Emme voi kumota Raamatun sanaa omien kokemustemme perusteella. Emme voi väittää Elohimille vastaan. Mitä Sana sanoo sairaudesta?

13:11 Ja katso, siellä oli nainen, jossa oli ollut heikkouden henki kahdeksantoista vuotta, ja hän oli koukistunut ja täydelleen kykenemätön oikaisemaan itseänsä.

13:12 Hänet nähdessään Jeshua kutsui hänet luoksensa ja sanoi hänelle: "Nainen, sinä olet päässyt heikkoudestasi",
13:13 ja pani kätensä hänen päälleen. Ja heti hän oikaisi itsensä suoraksi ja ylisti Elohimia.

13:15 Mutta Herra vastasi hänelle (synagoogan esimiehelle) ja sanoi: "Te ulkokullatut, eikö jokainen teistä sapattina päästä härkäänsä tai aasiansa seimestä ja vie sitä juomaan?
13:16 Ja tätä naista, joka on Aabrahamin tytär ja jota saatana on pitänyt sidottuna, katso, jo kahdeksantoista vuotta, tätäkö ei olisi pitänyt päästää siitä siteestä sapatinpäivänä?"

Jeshua sanoo suoraan että tämä fyysisesti sairas nainen oli saatanan sitoma. Hän ei ollut riivattu, sillä Jeshua ei ajanut hänestä riivaajaa, vaan paransi hänet kosketuksella. Koukkuselkä oli yleinen Suomessakin vielä jokin aika sitten, kun reumaattisiin tulehduksiin ei ollut lääkkeitä. Kyse ei ole mistään mystisestä kirouksesta, vaan ihan tavallisesta sairaudesta. Sen aiheutti heikkouden henki, joka pakeni Jeshuan sanaa ja kosketusta.

Ja yhä aiheuttaa, ja yhä pakenee!

Emme voi muokata Sanaa omien kokemusten kautta. Jos parantumisia ei tapahdu, se tarkoittaa että sairas ei mene / pääse Jeshuan luo. Tämä on niin yksinkertaista.

John Dowie sai ilmestyksen joka pysäytti ruton. Hänelle kirkastettiin tämä jae:

Ap.10:38 te tiedätte, kuinka Elohim Pyhällä Hengellä ja voimalla oli voidellut Jeshuan Nasaretilaisen, hänet, joka vaelsi ympäri ja teki hyvää ja paransi kaikki perkeleen valtaan joutuneet; sillä Elohim oli hänen kanssansa.

Saatana on se joka haluaa ihmisten olevan kahleissa, kipeitä, epävarmoja, murheellisia. Se on tullut varastamaan, tappamaan ja tuhoamaan. Pelastus tuli tehdäkseen tyhjäksi perkeleen teot. Koska Jeshua on Pelastus, Hän paransi kaikki jotka Hänen luokseen tulivat. Hän tekee sen yhä, sillä Hän on sama tänään ja ikuisesti. Emme saa sekoittaa saatanan ja Jeshuan työnkuvaa. Elohim ei anna kirousta vaan Pelastuksen. Hän ei anna käärmettä vaan kalan. Käärmeet tuo joku muu. Kun parantumista ei tapahdu, ongelma on aina jossain muualla kun Isän suunnitelmassa!

Sairaat paranivat kun menivät uskossa Jeshuan luokse. Piste.

Me voimme parantua yksinkin, mutta Sanan malli useimmiten on nousta ja lähteä voitelun luokse. Kun Jeshua oli fyysisesti maan päällä, voitelu oli Hänessä. Minne nyt voi mennä? Onko meillä voideltuja palvelijoita? Ne vähät mitä on, piestään hiljaisiksi. Pyhän Hengen työstä kuuluu yleensä ääni, tuulen humina. Jopa tuulispää. Täällä ei saa lehtikään liikahtaa. Humisevat puut kaadetaan ja pilkotaan varoitukseksi muille. Tämän maan yllä on raivokas kontrollin henki. Epäuskon lisäksi tietenkin.

Sairaat eivät näytä pääsevän Jeshuan luokse. Pääsevätkö siis syntisetkään?  Pyhän Hengen täyteys on voima elää ilman syntiä. Onko meillä Pyhän Hengen täyteys? Etsimmekö sitä edes?

"Meidän sairautemme Hän kantoi, meidän kipumme Hän sälytti päällensä." Matteus lainaa tätä profetiaa kohdassa jossa Jeshua konkreettisesti parantaa paljon sairaita. Matteus siis yhdistää Jesajan sanat oikeaan fyysiseen paranemiseen. Tietenkin; Matteus oli hebrealainen, ei mikään filosofi haihattelija. Jos hebrealainen Jeshua sanoo: "syntisi on annettu anteeksi", Hän sanoo heti perään: "nouse ja kävele". Siitä narisijat tiesivät että Hänellä on valta antaa syntejä anteeksi. Kuka tahansa filosofi voi lupailla synnit anteeksi, ja vaikka kuun taivaalta, mutta missä se näkyy? Sanan pitää tulla lihaksi, että se olisi Jeshua.

Vielä yksi miete, joka todellakin on vain oma mielipiteeni: mielestäni sairaiden puolesta ei pitäisi rukoilla niin kevyesti kuin nykyään usein tapahtuu. Ei pitäisi "kokeilla" että uskoisikohan tuo sairas nyt ja paranisi. Rukous ilman tulosta syö tehokkaasti uskoa, sekä sairaalta että rukoilijalta. Pitäisi tietää ainakin pari asiaa: a) onko rukoilijalla oikeasti voitelu (into ei riitä)..  b) Tietääkö sairas että Elohimin tahto on parantaa, vai pyytääkö hän mielessään "paranna Herra, JOS se on sinun tahtosi". c) Uskooko sairas että rukoilijalla on Herran antama voitelu, vai ajatteleeko hän "taas näitä intoilijoita, hohhoijaa.." Se useimmin puuttuva lienee rukoilijan voitelu, sillä kun se on kunnossa, muut kohdat hoituvat itsestään. Jeshuan ei tarvinnut pitää viikkojen kursseja "miten otan parantumisen vastaan", sillä ihmisten usko syttyi aivan itsestään Hänen seurassaan. Voitelu tekee uskon. Eikä uskoa pidä IKINÄ pumpata keinotekoisesti millään lihan keinolla.


Kolmososa