Givat Ze'evissä on määrätty synagoga purettavaksi. Valtio lähetti sinne purkua varten työkoneet, ja koko sen alueen kansa tuli mielenosoitukseen sen estämiseksi. Uutiset eivät kertoneet todellisia syitä mihinkään, miksi. Talmud kieltää synagogan purkamisen, mutta jos se raunioituu, paikalle ei ole lupa rakentaa yhtään mitään. Jumalan huoneen paikka pysyy pyhänä. Siksi juutalaisten alueilta löytyykin paljon synagogien raunioita raamatun ajoilta, tuossa noin kilometrin päässä kodistammekin on yksi, josta ei tiedetä mitään, mutta se on muutama vuosi sitten kaivettu näkyviin. Muut kansat tosin eivät ole synagogan päälle rakentamiskiellosta välittäneet. Tänään ulos ei ole voinut mennä, ympäristöministeriöstäkin tuli suositus pysymään sisätiloissa. Ilma on harmaata ja keltaista, täällä tuulee oikeasti paljon ja tuulen mukana kulkee puoli maata peittävä pölypilvi. Osa maan lentokentistä on suljettu surkean näkyvyyden tähden. Tällainen pilvi voi hyvin aiheuttaa sen profetian, ettei aurinko ja kuu anna valoaan, eikä taivaalla lennä lintujakaan. Ei se taida kännykän kuvassa näkyä, mutta tuntuu kurkussa ja nenässä jos on hetken ulkona.

Joten päivä on mennyt sisätiloissa sanan äärellä, luen toista aikakirjaa hebreasta ja suomennan muita tekstejä vuorotellen, ja olemme lasten kanssa 24/7. Mistään ei ole tullut lisää uusia testamenttejakaan, niitä kyllä tässä kaupungissa tarvitaan vielä. Olen monta kertaa synagogassa ihmetellyt, kuinka he uskollisesti jaksavat tuota Messiaan odotusta ympäri maailmaa, vaikka kaikki tieto olisi nykyaikana saatavilla helpostikin. Nuoriso tuntuu ottavan uuden liiton kirjoitukset hyvin vastaan, niissä se tulevaisuus onkin, ja he käyttävätkin internetiä, tosin sieltä saa Jeshuaan uskovista vähintään omituisen kuvan.

Gush Etsion'ssa arabi ajoi päivällä kahden juutalaisen yli, siksi itse vältämme autotien reunoja. Hebronin alueella arabi ajoi checkpointin vartijan yli. Täällä Beth Sheanissa poliisit tarkistivat tuntikausia kaikkia kaupunkiin tulevia autoja koko aamupäivän, seurasimme tilannetta ikkunasta. Ilmeisesti mitään ei löytynyt.

Synagogassa rabbi puhui erilaisista juutalaisista tavoista, rukouksista ym, kuinka ne koskevat miehiä, naisen velvollisuus on rukoilla lastensa ja kodin puolesta ja hoitaa siellä olevia jokapäiväisiä asioita, ei muuta. "Ja vaikka ei jaksaisikaan, niin ei siihen rukoukseen kauaa mene ja sydän ymmärtää". Kysyin kotimatkalla yhdeltä juutalaiselta, että miksi he eivät käytä tsitsit -tupsuja, muutamaa lukuunottamatta. Hän sanoi, että vain todella uskonnolliset tekevät niin, se ei ole pakollista. Minä sanoin, että se on kuitenkin käsky, viittasin sillä tähän, "Tee itsellesi tupsut viittasi neljään kulmaan, johon verhoudut" (5Moos.22:12), mutta hän sanoi, että tsitsit on rabbien käsky, ei Jumalan sanaa. Ehkä viitalla tarkoitetaan tuossa kohdassa sitten vain tallithia nykyisin, mutta parituhatta vuotta sitten asia ei ollut niin. Mutta erikoinen hänen lausunnossaan oli tuo ajatus, että rabbien käskyt eivät olekaan pakollisia (kun taas toisissa asioissa tuntuu olevan). Sellaista se on kristityilläkin, toisilla on käsky käydä rippikoulu ja toisilla on käsky puhua tunnistamattomilla kielillä, toisilla käsky käyttää kravattia ja toisille sekin on synti... Ja siinä sivussa hukkuu se, mikä on elämässä oikeasti oleellista. Matt.23:23 Jeshua sanoo aiheesta, että tällaiset ihmiset jättävät "oikeuden ja laupeuden ja uskollisuuden!" Uskollisuus omissa tehtävissään esimerkiksi Jumalan kansan keskuudessa, ja muut (mishpat ja chesed) koskevat lähimmäistä. Toisen ihmisen ymmärtämistä. Neuvojia kyllä kaikilla taitaa riittää, ymmärtäjät ja rinnalla kulkijat ovat harvemmassa. Mutta tuon juutalaisen kanssa sain hyvän keskustelun aloitetuksi rabbien ja ihmisten käskyistä, jatkan siitä.

Vatikaanin kirjaston Codex Vat.Sir.13 on arameankielinen evankeliumikirja. Viimeisellä sivulla (kuvassa) on tekstin loppuun kirjoitettu; ylhäällä pienellä lukee "kunnia ja ylistys vanhin Urgille. Olkoon rukous hänen kanssaan!" Sen alla lukee, "tämä kirja on saatu valmiiksi kreikkalaisten vuonna 1047 (meidän ajanlaskussamme 736), Elul-kuussa sovituspäivän aikoihin, ja pyhä Mar Eudota... Eurimin kaupungin linnoituksessa..." ja alhaalla vielä, "kaikki kunnialliset ihmiset, rukoilkaa sen syntisen Johannanin puolesta... voimalla, joka kätketään (Herran?) päivänä... varas, ja hän saa palaa! Kaikessa hänen... ei voi salata..." eli lopussa pyydetään rukoilemaan jonkin pahantekijän puolesta, mutta sivun nurkka puuttuu. Ja Syyrian kristityt siis käyttivät juutalaista kalenteria vielä 700-luvulla, pitäen mielessä sovituspäivän, jonka aika alkaa heti Elul-kuun jälkeen. Lisäksi käsikirjoituksen sivussa toisella palstalla lukee, että Johannes kirjoitti tämän evankeliumin Efeson kaupungissa.

Beth Sheanista siunaten,
Tuomas, Suvi & lapset

Johanneksen ev. loppu Vatikaanin kirjastossa Vat.Sir.13
Henkilön Suvi Ja Tuomas Levänen kuva.