Linkki

Israelissa viikot nimetään raamatun lukukohtien mukaan. Tämä viikko oli "vajisla", "lähetti", 1Moos.32:3 alkaen. "Mutta Jaakob kulki tietänsä; ja Jumalan enkeleitä tuli häntä vastaan. Ja nähdessään heidät Jaakob sanoi: "Tämä on Jumalan sotajoukkoa". Ja hän antoi sille paikalle nimen Mahanaim (nimi tarkoittaa ansaitsemattomia armoja). Sitten Jaakob lähetti sanansaattajat edellään veljensä Eesaun luo..." (1Moos.32:1-3). Kun synagogassa käytetään vain ja ainoastaan hebreaa, Jaakob lähettää ne vastaantulleet enkelit veljensä luokse, eikä sana vaihdu "sanansaattajaksi". Voiko ihminen lähettää enkelin toisen luokse? Tämän mukaan voi. Ajatukselle löytyy muutakin tukea raamatun lehdiltä. Vajisla-jaksoon kuuluvat myös kertomukset Diinasta ja veljesten kostoretkestä, sekä Obadjan kirja.

Olen viettänyt reilusti yli puoli vuotta joka päivä aramean Luukkaan tekstien äärellä. Niissä tulee hyvin esille, kuinka tärkeää Jeshualle ja Shaulille, eli Paavalille ja hänen seuralaisilleen, oli päästä joka shabat synagogaan kuulemaan Moosesta (Moshe) ja profeettoja (haftara). Ja siellä sai itsekin tänään olla - koko perheenä. Eiliseltä jeshiva-kierrokselta oli näköjään tullut vakoojia tarkkailemaan minua, pitkätakkista kiharaporukkaa, mutta ilmeisesti valittamista ei löytynyt. Päinvastoin, koko perheen edustava käyttäytyminen teki kaikkiin vaikutuksen. Synagogasaarna oli lyhyt, pääpointti se, että saatana kiusaa yksinäisiä uskovia lakkaamatta. Pyörii ympärillä kuin kärpänen, sitä täytyy koko ajan huitoa Jumalan sanan (tooran) avulla pois. Juuri niin kuin Jeshua teki, Luukkaan evankeliumin neljännessä Jeshua käyttää tooran sanoja.

Koska shabatina ei jaeta kirjoja tai traktaatteja (tavaran kantaminen kielletty, ainakin jos aikoo vielä rabbeja ja synagogien johtoa evankelioida), menimme kävelylle Tel Istaban viereisille vuorille. Alueita ei ole missään kartoissa. Sijainti on Afulasta tulevan tien (71?) päässä, josta käännytään Genesaretille, Afulasta tullessa oikealla puolella, tien ja Skytopoliksen (Tel Beth Shean) välissä. Aikaisemmin emme olleet tuolla kävelleet, kun 40 astetta varjossa sai meidät kääntymään takaisin. Tänään oli puolet siitä. Matkalla näkyi yksi yksinäinen poliisi, joka käveli ohitsemme ja toivotti shabat shalom. Sade oli huuhtonut rinnettä ja sieltä alta löytyi kivestä muotoiltu hevonen tai vastaava. Kivi on aika harvinainen materiaali patsaalle, yleensä ne ovat marmoria (import, Israelissa ei marmoria ole), savea tai jotain muuta.

Ensimmäisen kukkulan päällä oli mosaiikkia ja ikivanhan kylän raunioita joka puolella. Mosaiikkilattia oli neliökuvioitua, mutta sen juutalaisen kylän synagogan mosaiikkilattia on mallia "bubbles", ja se oli peitetty samalla hiekalla kuin Marian luostarin tähtikuviolattia. Synagogaa lukuunottamatta alue oli kuin toistatuhatta vuotta koskemattomana ollut. Enkä tiedä, onko siinä synagogassa pidetty rukoushetkeä sen autioitumisen jälkeen (viimeistään 600-luvulla) mutta nyt pidin pienen sellaisen. Jeshuan kerrotaan kiertäneen tämänkin seudun synagogat, "opetti kaikissa..." joten on hyvä syy olettaa, että myös Jeshua kulki aikanaan näillä samoilla kukkuloilla ja samoissa maisemissa opetusmatkoillaan.

Viereisellä kukkulalla oli ollut jotain linnoituksia. Se kukkula on suoraan kohti Jordaniaa, ja siellä oli noita juoksuhautakaivantoja mallia 1967, ja niiden takana ainakin tuhat vuotta vanhemmat. Kettu taisi saada linnun siellä. Val.5:18 sanookin asumattomasta vuoresta, että "joka on autiona, jolla ketut juoksentelevat". Ja sieltä suoraan alas, vielä yksi juutalainen kylä, jossa talojen välit ja kaikki aivan vastaavat kuin Kapernauminkin raunioissa. "Isaskarista ja Asserista joutui Manasselle Beet-Sean ja sen tytärkaupungit" (Joosua 17:11). Nämä löytämämme, kartoista puuttuvat kylät ovat noita tytärkaupunkeja, Beet-Seanilla tuossa jakeessa tarkoitetaan vastakkaista vuorta, jolla on siis se egyptiläinen talokin. Niistä oli kuvia jo aikaisemmin. Alueella on muitakin vuoria (tel) joilla näkyy talojen raunioita, osa isompia, osa pienempiä, sekä paljon luolia rinteillä - luolia, joihin on kuitenkin vähän vaikea päästä.

Täällä oli uutisissa muutama päivä sitten, 8-vuotias poika katsoi indiana jonesta ja heti sen jälkeen löysi Beet Shemesistä ensimmäisen temppelin aikaisen patsaan pään. Aina sitä itsekin toivoo löytävänsä jotain hyödyllistä, mutta tuli nyt ainakin paikallistettua kolme juutalaista kylää, jotka ovat raamatun aikana olleet, mutta enää ei edes kartoissa.

Beth Sheanista siunaten,
Tuomas, Suvi & lapset