Linkki

Israelissa päivä on mennyt rauhallisesti sanan äärellä. Löysin yhden ajankohtaisen historiallisen tekstin, eräänlaisen apokryfikirjan, jonka suomennan heti, kun saan tilaisuuden. Suunnilleen näköetäisyydellä pihastamme on tornilla varustettu Rooman vallan aikainen rakennus. Mikä mahtaa olla? Siitä ei ole mitään tietoa missään, mutta vastapäätä on kolmella pylväällä varustettu pieni kreikkalaistalo. Samanlaisia on Skytopoliksessa, kolme pientä pylvästä ilmeisesti terassia kannattamassa tasaisin välimatkoin. Kaikkia kauempana niityllä näkyviä kivikasoja ei ole turvallista mennä katsomaan käärmeiden tähden. Tosin ainoa paikka, jossa joutuu varomaan käärmeitä, taitaa olla Marian luostarin takana, jossa kävin kerran kuvaamassa. Silloin ei näkynyt, toisella kertaa näkyi parimetrinen musta kaukana. Naapuri sanoi, ettei se käärme tee muuta kuin pakenee. "Jotkut ihmiset ovat vaarallisempia kuin käärmeet" hän lisäsi.

Yksi synagogalaisista toi eilen jättikattilallisen hyvää keittoa, siinä on isoja taikinalla päällystettyjä kanapalloja seassa. Aiheutin pienen kriisin viime viikolla synagogassa laittaessani ilmalämpöpumpun päälle puhaltamaan kylmää, kun sali oli täynnä hiestä tuskailevia miehiä, toisten mielestä shabat oli jo alkanut, minä taas ajattelin sekä omaa, että muiden mukavuutta. No, sovimme, että "lo mazgav & chasmal bajom hashabat" eli en painele koneen virtanappia enää, mutta synagogan johto oli joutunut miettimään napin painalluksen syntiä vs. jokaisen synagogalaisen hyvinvointi. Tänään shabat alkaessa laite oli jo valmiiksi päällä, ja sain vanhimmistolta sydämelliset tervetulotoivotukset enkä kivitystä. Juutalaisilla se on oikeasti tarkkaa, jos liikut tavaraa taskussa tai hyppäät auton kyytiin, olet syntinen. Shabat on ratkaiseva asia juutalaisilla, kuinka sinä siihen suhtaudut. Joku laski, että apostolien teoissa shabat pidetään juutalaisen sen aikaisen tavan mukaisesti 85 kertaa. Minä en laskenut, mutta monessa kohdassa on "olimme siellä ne seitsemän päivää" eli joku viikkojuhla, ja niin edelleen.

Ramman (vain toisesta jalastaan?) parantaminen oli Messiaan merkki, Jesajan pohjalta. "Silloin rampa hyppii niinkuin peura" (Jes.35:6). Se "merkki" määräisessä muodossa tulee monessa kohdassa arameassa hyvin esiin. Sen seurauksena apostolit joutuvat linnaan, saddukeuksista koostuva johtoporras tuli kateutta täyteen. Enkeli vapauttaa heidät ja käskee temppeliin. "Sen kuultuansa he menivät päivän koittaessa pyhäkköön ja opettivat" (Apt.5:21). Arameassa ei ole epämääräinen "päivän koittaessa", vaan aamurukouksen aikaan; he menevät mukaan temppelin jokapäiväiseen aamurukoushetkeen ja ottavat itselleen sen sitä seuraavan rabbin opetushetken, vaikka ovat siihen kouluttamattomia. Tänäänkin aamukävelyllämme monet jeshivalaiset tulivat tuolta opetushetkeltä kaupungille samaan aikaan kanssamme. Luulen, että yksi takapihamme synagogista pitää tuon aamurukouksen jälkeisen opetushetken, koska siellä on ihmisiä ja ovet auki, kun menemme siitä aamuisin ohi. Täytyy kai käydä siellä ensi viikolla.

Tänään meni taas muutama hebrean uusi testamentti tähän kaupunkiin. Kylvötyötä Beth Sheanin maaperään on nyt tehty jonkin verran, jospa armon Herra siunaisi sen, että tuottaisi satakertaisen sadon (eli kolme kertaa tämän kaupungin väkiluku, mutta osa on jaettu kaupungista lähtevällä bussipysäkillä). Te voitte ainakin sen puolesta rukoilla. Tämä on erikoinen kaupunki, ei yökerhoja, baareja, thaipaikkoja, ei ravirataa eikä paljon muutakaan sen sellaista. Ei edes kirpputoria. Mietin, pitäisikö täällä järjestää joku isompi tilaisuus Jerusalemin messiaanisten avustuksella, mutta tulin siihen tulokseen, etten tee mitään sellaisia suunnitelmia, ennen kuin olen ojentanut kaupungin päärabbille tuon aramea-hebrea uuden testamentin ja puhunut hänen kanssaan.

Beth Sheanista siunaten,
Tuomas, Suvi & lapset