Kopioin tänne luvalla Suvi ja Tuomas Leväsen joitain päivityksiä Israelista, missä he ovat Adonain tahdosta ja armosta. Moni saa näistä jo ravintoa ja inspiraatiota, ja koen kehoitusta tuoda ne myös facebookin ulkopuolelle. Jos ymmärrät miksi, jos näet saman kuin minä, ala rukoilla työn puolesta. Linkki facen käyttäjille



5.10.2015

"Aamulla siis synagogaan, simchat torah, perheen vielä jäädessä sänkyihin. Menin tällä kertaa tarkoituksella kauemmas perälle istumaan, että voin paremmin seurata ja ehkä kuvata, mutta ei se ollutkaan ihan niin yksinkertaista, vaan tilaisuuden juonto, puheet ja tooran luku hoidettiin sitten siitä minun edestäni. Sain kuitenkin rauhassa keskittyä rukoukseen ja ainoa kohta, jota en nähnyt machzorista, oli sellainen lyhyt Messias-rukous, jota oikein ihmetellen kuuntelin, mutten siis nähnyt sitä kirjassa. Palaan siihen ihan varmasti myöhemmin. Pyhä henki kosketti monessa kohdassa, ja sai ihan koko sydämestään iloita Jumalan sanasta, kun tanssimme ympäri synagogaa laulaen.

Juuri ennen toorakääröjen hakemista "kaikkeinpyhimmästä", rukoillaan sairaiden puolesta. Niitä olikin tänään aika paljon, rukoilin tapani mukaan, että jokainen parantunut tulee tuntemaan, että Jeshua haMaschiah on hänet parantanut. Ja saan siis rukoilla synagogassa sillä tavalla. Mutta se, mikä oikein pysäytti aamuni, oli se, että juuri ennen sitä laulamme kuorona koko synagoga - toisin sanoen koko Israel täällä, kaikki juutalaiset laulavat suunnilleen yhtäaikaa, "baruch haba, beshem adonai, hallelujah" - siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimeen! Kuulostaako tutulta? Matt.23:39, "minä sanon teille: tästedes te ette näe minua, ennenkuin sanotte: 'Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimeen'." Juuri näitä sanoja käyttävät sekä Delitzsch että HNT. Ja juuri tänään koko tämä kansa lauloi noita sanoja! Puhuuko Jeshua siis tästä Jumalan kirjoitetun sanan ilojuhlan päivästä? Ja taas Jeshua yhdistyy siihen ikivanhaan opetukseen, jolla Johannes aloittaa evankeliuminsa, että meidän Herramme on se elävä sana, memra dihashem targumin arameassa, mltha dieloha brit hadasha ja muissa uudemmissa. Targumissa jokainen juutalainen näki, että se sana yhdistyy suoraan Jeshuaan, ja se poistettiin kokonaan talmudista ja muista. Kiitos siitä ensimmäisten vuosisatojen antisemitismille, kun kristityt piti selkeästi saada erotettua juutalaisista. Näin ei Herra toiminut. Paavalikin meni aina juutalaisten luokse ensin. Omissa targum-käännöksissäni yleensä jos siellä on suomalaisessa vaan "sana", niin se tarkoittaa juuri tuota memraa, Messiasta. Muistaakseni koko Jesajan targumissa oli vain kerran tavallinen "sana". Otetaan vaikka Jesaja 41:10, targum Jonathan, "Älä pelkää, sillä minun Messiaani on sinun auttajasi, älä vapise, sillä minä olen sinun Jumalasi".

Juhlakokoukset täällä ovat pitkiä, poistuin varovasti juuri ennen päätösaterian alkamista, että pääsin kotiin leikkimään Marian kanssa. Äsken naapuri toi meille kattilallisen ruokaa, ja sanoi, että taisi jäädä ateria väliin. Sanoin, että "kyllä, mutta lapset tarvitsivat minua". Hän sanoi, "niin mekin tarvitsemme sinua synagogassamme". Tuolla tavalla täällä kohdellaan Jeshuaan uskovaa suomalaista.

Illalla, jos Herra suo, menen vielä synagogaan, perheen kanssa ulos, huomenna olisi tarkoitus poiketa Tiberiaassa ja keskiviikkona pitäisi mennä katsastamaan kastepaikkaa, ehkä ensimmäiset kasteetkin beshem Jeshua... Saa nähdä, mitä Herralla on suunnitelmissa. Suomennoksia teen ihan koko ajan eteenpäin, minulla on taas tapani mukaan parikymmentä kesken, Apostolien Teot arameasta on tietty prioriteettilistan kärjessä, mutta kun nuo muutkin ovat aika mielenkiintoisia. Muutenkin me elämme mielenkiintoisia aikoja, kaikki, jotka Herraa seuraavat koko sydämestään. Tässä vielä ikivanha anonyymi midrash, olisiko Jeshuan jossain synagogassa puhuma (anonyymit menevät usein brit hadashan mukaan); "Joku voi sanoa, että en minä ymmärrä Jumalan kirjoitettua sanaa, eikä minulla oikein ole viisauttakaan, olenko minä siis arvoton? Tällaiselle ihmiselle Jumala sanoo; koko toora ja kaikki viisaus on pientä, mutta se, joka pelkää minua ja toteuttaa minun kirjoitetun sanani, tooran, säädöksiä, sellaisen ihmisen sydämessä on koko toora ja kaikki viisaus, niin kuin kirjoitettu on, "Herran pelko on viisauden alku" (Ps.111:10) ja "Herran pelko on Hänen aarteensa" (Jes.33:6, oma suomennos midrashin mukaan)."

Beth-Sheanista siunaten,
Tuomas, Suvi & lapset