Linkki

Beth Sheanin yli lentelee aika paljon hävittäjiä, niitä ei aikaisemmin kuulunut (tai näkynyt). Sotilaat ovat kadonneet katukuvasta, mutta poliiseja on paljon joka paikassa. Mustahattuiset ja -pukuiset parrakkaat miehetkin liikkuvat normaalisti täällä kaduilla. Israelilaiset ovat tehneet monia terrorismista informoivia nettisivuja; niistä näkee kaavan, että iskut tapahtuvat enimäkseen aamu- ja iltarukouksen jälkeen, kun ihmiset poistuvat noista tilaisuuksista koteihinsa tai työpaikoilleen. Klo 9-16 on siis melko turvallista liikkua Israelissa, mutta esimerkiksi Hebron on nyt todella vaarallinen alue Hamasin tähden. Kuten Joseph Shulamin eilisessä kirjeessä oli, Hamas etsii ymmärtämättömiä teinejä ja häiriintyneitä nuoria naisia itsemurhaiskuihin, miksi miehet itse eivät uskalla tehdä mitään? No sille asialle ei oikein kukaan voi mitään, toivotaan ja rukoillaan rauhaa Israelille, ja että palestiinalaiset itse heräävät. Samoin kuin juutalaisetkin.

Kävimme toistaiseksi viimeisellä uuden testamentin jakokierroksella, kirjat loppuivat, nyt on vain muutamia kappaleita tarpeen mukaan, vaikka kirjoja saa kyllä lisää. Maria on kultainen pikku evankelista, kun hän osaa toivottaa ihmisille "shalom" juuri oikeaan aikaan. Matkalla näkyi "Davidin ja Salomon temppeli" -nimetty synagoga. Temppelin ja Golgatan sijainti on monella tavalla ajankohtainen asia. 4Moos.19 puhuu "punaisesta lehmästä", ja se toimitus tehdään "syntien tähden". 4Moos.19:9 KR38 sanoo virheellisesti "tämä on syntiuhri", mutta syntiuhrista puhutaan muualla, ei tässä. Temppelin aikaan jokaisen ylipapin ensimmäinen tehtävä oli rakentaa silta Öljymäeltä temppeliin, jota pitkin mahdollisesti uhrattava lehmä viedään temppelistä arvioinnin jälkeen Öljymäelle poltettavaksi. Edellisen papin silta tuli purkaa ja tehdä uusi, osoittaakseen toimitukselle kunnioitusta. Toimituksessa ei ole mitään järkeä, siksi juutalaiset ovat aina sanoneetkin siitä vain, että se on "Jumalalta annettu". Luukkaan alussa mainitsema Shimeon oli ylipappi, jonka talmud kertoo uhranneen kaksi punaista lehmää. Yhteensä lehmiä uhrattiin ehkä yhdeksän koko Israelin historiassa. Lehmä yhdistyy Messias Jeshuaan esimerkiksi Codex Sinaiticus -tekstin "Barnabaan kirjeessä", mutta raamatustakin näkyy esikuvat, ylipapin edessä, kaupungin ulkopuolella, isoppi, "helakanpunainen lanka"; sama väri arameassa, johon Jeshua puetaan hetkeksi ennen ristiinnaulitsemista, joten setri on todennäköisesti ristin puu silloin. Lehmän polttopaikalta Öljymäeltä oli näköyhteys temppelin verholle. Evankeliumit todistavat, että Jeshuan kuoleman paikalta näkyi se verhon repeäminen. Talmud vahvistaa kaikki evankeliumeiden yksityiskohdat, kertoo jopa temppelin ovien itsestään avautumisesta.

Minun näkökulmastani katolisten aikoinaan sijoittamat Golgatat ovat väärissä paikoissa, oikea on ollut Öljymäellä, Noobin linnan alueella olleessa punaisen lehmän polttopaikassa. "Siinä oli astia, hapanviiniä täynnä" (Joh.19:29) puhuu temppelistä uuden tilalta pois viedystä viinistä. Leeviläinen kun ei saanut sitä juoda, eikä sitä vanhentunutta temppelistä kovin kauas kannettu. Kuninkaallinen ylipappi antoi itsensä koko maailman syntien tähden juuri siinä juutalaisten kaikista pyhimmässä paikassa, jonka rabbit halusivat sensuroida kirjoituksista ja ihmisten muistista. 2Sam.15:32 sanoo, "Daavid oli tullut vuoren laelle, jossa Jumalaa rukoiltiin" ja hän meni tässä Öljymäelle. Öljymäkeä pidettiin sinä vuorena, jolta Melkisedek laskeutui antamaan Abrahamille leipää ja viiniä. Ja se on se vuori, jonka päällä Hänen jalkansa kerran vielä seisovat. Tiberiaan seudun juutalaiset halusivat tuoda temppelin Öljymäen tilalle joka paikassa, joten Öljymäen asioiden löytyminen sensuroimattomina on hyvin hidasta, onneksi meillä on Josefus, Aristeas ja muita vanhoja kirjailijoita, sekä joitakin vanhoja midrash ja tosefta -tekstejä, joista näitä historiallisia faktoja voi löytää. Temppelin sijainti on sitten toinen juttu, mutta jotain siitä asiasta kertoo se, että ääriortodoksitkin ovat nyt sillä linjalla, ettei se temppelivuori ole se oikea temppelin paikka (vaan Davidin linnan) eikä heitä eilisen huomiota herättäneen lehtilausunnon mukaan edes kiinnosta koko temppelivuori...

Eilisestä synagogassa tapahtuneesta keskustelusta aramean Golgatasta, Karkaftha, sen verran, että se oli juuri se punaisen lehmän polttopaikka, joka oli saanut nimensä ensimmäisen ihmisen, Adamin, haudasta. Adamin pääkallosta nimetty "pääkallonpaikka". Ja meille kerrotaan, "ja sillä paikalla, missä hänet ristiinnaulittiin, oli puutarha, ja puutarhassa uusi hauta" (Joh.19:41) että "toisen Adamin", eli Jeshuan, hauta ja ristiinnaulitsemispaikka oli samassa paikassa.

Näillä ajatuksilla, shabat shalom & jatkuu jHs,
Beth Sheanista siunaten,
Tuomas, Suvi & lapset