Linkki

Eilisillan raamattutunnilla rabbin puheessa oli myös aiheena se, kuinka tärkeää on ymmärtää se, mitä rukoilemme, ja ennen rukousta kysyä Herralta mahdolliset erityiset rukousaiheet. "Kun ihminen rukoilee sydämestään, niin että myös ymmärtää rukoilemansa, se on kuin ampuisi tarkasti maaliin". Osittain juuri tästä syystä olenkin käynyt läpi kaikki synagogan rukoukset, kevään juhlien machzoreita lukuunottamatta, että ymmärrän, mistä ne rukoukset puhuvat. Ja messiaaniselle ne ovat paljon syvempiä kuin sellaiselle juutalaiselle, joka saattaa käydä synagogassa esimerkiksi vain shabatin päivänä sukunsa painostuksesta. Rukousten sanasto on helppoa raamatun hebreaa ja osa samanlaista arameaa kuin zohar, niin sanottua "länsi-arameaa". Mutta esimerkiksi targum ei ole varsinaisesti arameaa ollenkaan, vaan ihan hebreaa, johon on laitettu joitakin verbejä ja substantiiveja arameaksi, silti sitä yleensä kutsutaan arameaksi. "Elämän armosta eheyttäjä, kuolleiden herättäjä, armossa suuri, langenneiden nostaja, ...tuhosta pelastaja (Jeshua)" on yksi minua eniten puhuttelevista jokapäiväisistä rukouksista, mutta se on henkilökohtainen rukous, sitä ei yleensä lueta ääneen. Rukouksia on paljon, vähän joka aiheelle. Jotkut vapaiden suuntien edustajat ovat ottaneet tehtäväkseen halventaa niitä kirkkokuntia, jotka käyttävät kirjoitettuja rukouksia, mutta kaikki on sydämestä kiinni - ei siitä, onko rukous kirjoitettu vai ei. Kirjallinen rukouskirja on juutalaista alkuperää oleva tapa, jota myös ensimmäisten vuosisatojen kristityt noudattivat, tunnetuimpina niistä nykyisin vanhat koptin, syyrian ja armenian rukouskirjat.

Kävimme tänään kaupungin toisella laidalla ja uudet testamentit loppuivat kesken, huomenna, jos Herra suo eikä sada, tiedämme ottaa enemmän mukaan. Koko tämän viikon on ollut aivan kuin uusi voima jakaa evankeliumin, toivon sanoman kirjaa tässä kaupungissa. Kiitos siitä jokaiselle esirukoilijalle. Matkalla kävimme läpi tuon roomalaisen areenan kaupunkimme keskustassa. Se on selvästi urheilukilpailuja varten rakennettu tasainen pikku stadion. Katsomot ovat pieniä ja etuosassa on eräänlainen alttari. Yleensä sen alttarin edessä on jotain tärkeää, kiipesin raunioiden päälle katsomaan, mutta en nähnyt jälkeäkään siitä, mitä siinä on voinut olla. Tässä asiassa voisi Asterixista olla apua, Asterix -sarjakuvien roomalaiset yksityiskohdat ovat mielenkiintoisia, hyödyllisiä ja niistä oppii paljon raamatun ajan asiaa. Niiden kautta tuli lapsena itsellenikin kiinnostus latinan kieltä kohtaan. Areenan takana on ollut katu, se on yli metrin maan pinnan alapuolella, eikä läheskään kaikkea ole kaivettu esiin. Paikalle tuli englantia käyttävä turistiryhmäkin, saimme heiltä monta shalom, kai luulivat paikallisiksi.
Roomalaisten ja kreikkalaisten areenat ja urheilukilpailut aiheuttivat juuri ajanlaskumme alussa paljon kriisejä, se näkyy juutalaisissa kirjoituksissakin hyvin, esimerkiksi Ruutin midrash, Noomi opettaa Ruutia israelilaisten tavoille sanoilla; ""tyttäreni, Israelin tyttärillä ei ole tapana käydä muiden kansojen tavoin teattereissa ja urheilukilpailuissa", joihin hän vastasi, "minne sinä menet, sinne minäkin menen" (Ruut 1:16). Hän jatkoi, "tyttäreni, Israelin tyttärillä ei ole tapana oleskella talossa, jossa ei ole mezuzaa", johon hän vastasi, että "ja missä sinä yövyt, siellä yövyn minäkin" (Ruut 1:16)". Myöhemmin nämä areenat olivat kristittyjen tappamisten näytöspaikkoja. Seinustoilla oli muutamia vankikoppeja ja takana olevista kaariholveista on kuljettu esiintymään stadionille. Katsomoa tässä stadionissa on yllättävän vähän, olisiko penkkejä viety pois aikojen kuluessa?

Risto, Satu, Ulla ja Pirjo olivat menossa Gan haShloshaan ja poikkesivat matkalla, kävimme syömässä, ja vähän kävelemässä tässä ympäristössä, ja Takkisten soitto oli kiva piristys tähän päivään. Tässä vähän kuvia aamustamme,

Beth Sheanista siunaten,
Tuomas, Suvi & lapset