Linkki

"Ja yön jakautuessa Paulos ja Shila olivat rukoilemassa ja ylistämässä Jumalaa, ja ne vangit olivat kuulemassa heitä" (Apt.16:25 aramean mukaan). Tämä on arbith, iltarukous, josta käytetään myös nimeä maariv. Koko apostolien teoissa Shaul, Paavali, noudattaa noita kolmea rukoushetkeä päivässä, joita Danielkin noudatti kiellosta huolimatta, ja käy synagogissa muiden juutalaisten kanssa. Itse olin tänään ennen tuota arbith rabbin raamattutunnilla, jossa hän puhui kashrutista. Melkein heti, kun olimme tulleet tänne, minulle sanottiin, että kashrut on paljon tärkeämpi kuin kosher. Se on sitä, ettei maitotuotteita syödä lihan kanssa, tai on pidettävä kuuden tunnin tauko välissä.

Rabbi kertoi vaimosta, joka valmisti pizzaa ja maitoa miehelleen, joka oli juuri syönyt synagogassa lihaa, ja puhui siitä, kuinka tärkeää on, että kotona on rauha, ja kyseli synagogalaisilta, mitä pitäisi tehdä, mikä olisi oikein. Kuuntelin sitä aikani, ja aloin kännykästäni lukemaan hebreaksi vieressäni istuvalle miehelle, "hän otti voita ja maitoa sekä vasikan, jonka hän oli valmistuttanut, ja pani ne heidän eteensä; itse hän seisoi heidän luonansa puun alla sillä aikaa, kuin he söivät..." (1Moos.18:8). Se on hebreassa todella selvä jae, Abraham laittaa maitoa ja lihaa samaan. Vieressäni istuva mies sanoi, "mitä, onko tuo toorasta?" Minä sanoin, "on, bereshit 18..." Hän sanoi, että näytä se rabbille. Vein kännykän rabbille ja pyysin häntä lukemaan sen ääneen, hän luki sen, ja alkoi ihan kamala meteli. Suurin osa huusi kilpaa omia kommenttejaan, osa oli sitä mieltä, että se on poikkeustapaus, toisten mielestä "ennen kuin toora oli annettu", toisten mielestä siinä oli se kuuden tunnin tauko, toisten mielestä ensin maito, sitten hampaidenpesu ja sitten liha. Synagogan johtaja ja vanhimmat vain nauroivat tilanteelle, osa oli aivan hiljaa. Vasta siinä hetkessä aloin oikeasti ymmärtämään, kuinka tärkeä "meidän isämme Abraham" on juutalaiselle. Se oli oikeasti koskettava hetki. Tästä on hyvä mennä eteenpäin. Varsinkin kun targumissa Abraham on koko ajan Messiaan kanssa tekemisissä, muistaakseni talmudissakin yksi noista kolmesta enkelistä on Messias. Toiset Gabriel ja Rafael. Yksi kertoo, että lapsi tulee, yksi parantaa Abrahamin ympärileikkauksen vaivoista ja yksi menee katsomaan Sodomaa.

Sain sellaisen käsityksen, ettei jakeesta ole synagogassa koskaan puhuttu. Samalla sain erikoisen taivaallisen johdatuksen, koska tämä luetaan ensi shabatina synagogassa ja minä tiedän, että jokainen siellä nyt miettii rabbien sääntöjen suhdetta Jumalan sanaan ainakin tässä asiassa. Samalla se avasi minulle uusia ovia todistamaan Jeshuasta, ja uusia ihmissuhteita, paikalla oli monien synagogien henkilökuntaa. Sekä juutalaisilla, että kristityillä on omia sääntöjä ja tapoja, jotka voivat joskus mennä sanan yläpuolelle. Juutalaiset eivät tästä loukkaantuneet, he olivat oikeasti innoissaan uudesta ajatuksesta tänään, varsinkin kun osoitin sen toorasta. Ja sitten siirryimme iltarukoukseen, jossa aina Abraham on taas esimerkkinä monessa kohdassa, ja sieltä koteihimme...

Beth Sheanista siunaten,
Tuomas, Suvi & lapset