"Siinä paikassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, valitsee nimensä asuinsijaksi, teurasta pääsiäisuhri, ehtoolla, auringon laskiessa, sinä määrähetkenä, jona Egyptistä lähdit" (5Moos.16:6). Jae puhuu siitä yhdestä pääsiäisuhrista. Targum Neofiti lisää vielä, että "...lunastettuna lähdit". Mutta eihän Israel lähtenyt "ehtoolla", illalla, vaan yön pimeydessä. Sanatarkasti hebreassa on "auringon mennessä", eikä laskiessa. Me tiedämme, että Jeshuan ristin uhrin hetkellä "aurinko meni", tuli pimennys, ja aikaa ennen pimeyttä kutsuttiin illaksi, vaikkei se sitä nykyajan kellon mukaan olisikaan. Pimennys oli pakko tulla, että tämäkin kohta toteutuu, ja me saamme lähteä uuteen elämään kalliilla verellä lunastettuina kaikkien kirjoitusten yksityiskohtienkin toteutuessa. Pimennyksen lisäksi tuli maanjäristys, jossa kuoli suuri määrä ihmisiä, siitä kertovat roomalaiset kirjailijatkin, ja kun apostoli Tuomas oli hautaamassa maanjäristyksessä kuollutta poikaansa, Jeshua ilmestyi toisille... Täällä ei ole pimennystä eikä sadettakaan, kävimme taas aurinkoisessa päivässä jakamassa juutalaisille luettavaa ja leikkipuistoissa. Matkalla parturi; ehkä viidessä minuutissa leikkasi siistit hiukset ja maksoi noin kympin euroissa.

Eilinen tilaisuus kaupungilla ulkona olikin raamattutunnin sijasta useiden synagogien yhteinen shabat ateria. Sain olla kymmenien sellaisten rabbien kanssa samassa pöydässä, joita en ollut ennen tavannut. Ja kaikki mursivat leipää yhdessä. Se on täällä tärkeää, jos ei halua olla toisen kanssa tekemisissä, silloin ei murreta leipää samassa pöydässä. Tämä tapa oli Shaul'n, Paavalinkin aikana, kun hän kirjoittaa, että jos joku "on veljeksi kutsuttu, ja on huorintekijä tai ahne, tai epäjumalien palvelija, tai pilkkaaja, tai juomari tai väkivaltainen; sellaisen kanssa, joka siten on, älkää edes sitä leipää syökö" (1Kor.5:11 aramean mukaan). Lauloimme toistakymmentä psalmia, kadish-rukous, ja ateria, ei muuta. Ateria oli itselle tarpeellinen yllätys, koska messiaanisesta materiaalista tulee joiltakin valituksia synagogien johdolle, mutta käyttäytymiseni ja aterian puhdasoppinen hebreankielinen siunaaminen toisten kovaäänisellä aamenella, voitti muutamia samassa pöydässä olleita kaupungin johtavia rabbeja Jeshuaan uskovan puolelle. Se tekee evankelioinnin ja uusien testamenttien jakamisen täällä vähän helpommaksi. Suvi ja lapset olivat sillä aikaa viereisessä leikkipuistossa ja saivat uusia ihmissuhteita solmittua vaikutusvaltaisten (tarkemmin, kovaäänisten) perhekuntien naisten kanssa. Sekin oli merkittävä askel sen puolesta, ettei meitä kukaan häiriköi millään tavalla täällä.

Paavali jatkaa tuota korinttolaisten ohjeistusta käskyllä; "tuomitkaa te sisällä olevat!" (5:12) ja käyttää dan-tuomiota. Se on sellainen ehdoton mielipide ja varma päätös jostain asiasta. Sana ei siis aina tarkoita tuomiota, mutta tavallaan se on peruuttamaton tuomio. Yleisin tuomioksi käännetty sana raamatussa on mishpat, se on oikeuden jakamista. Oikeustalo täällä on beit mishpat. Siellä saa tekojensa mukaan. Synagogan rukouksissakin Jumalasta käytetään välillä nimeä "ha'melek ha'mishpat", oikeuden kuningas. Kävin kuvaamassa oikeustaloa lasten kanssa, vartija olisi mielellään päästänyt meidät sisällekin, mutta annoimme olla tällä kertaa.

Seuraavassa luvussa hän jatkaa, "ettekö tiedä, että pyhät tulevat maailman tuomitsemaan? Ja jos te tuomitsette maailman, niin ettekö kelpaa ratkaisemaan aivan vähäpätöisiä asioita? Ettekö tiedä, että me tulemme tuomitsemaan enkeleitä, emmekö sitten maallisia asioita?" (6:2-3) ja käyttää edelleen dan-sanaa. Se tulee Daniel 7:10 jakeesta, joka käyttää samaa sanaa ja siihen pohjautuvasta midrash-opetuksesta. Pyhät tulevat tuomitsemaan maailman. Meidän on hyvä harjoitella tekemään oikeita tuomioita, tutkimaan huolella mielipiteitemme perusteet ja taustat niin, ettemme horju, jo tässä ajassa, niinkuin Herrammekin sanoi "älkää tuomitko näön mukaan (puolueellisesti), vaan tuomitkaa oikea tuomio" (Joh.7:24). Ja Luukas 6:37 tietysti sanoo sen koko asiayhteyden lopputulokseksi, "antakaa anteeksi, niin teillekin anteeksi annetaan".

Beth Sheanista siunaten,
Tuomas, Suvi & lapset