Kävelimme vähän ympäristössä ja kuvasin synagogien sisäänkäyntejä, "nimitauluja". Vaikka synagogilla on oma nimi, ne ovat vain "beit knesset", paikallisseurakunta. Täällä on jokaisella omakotitaloalueella oma synagoga tai kaksi, jos on isompi alue, ja kerrostaloalueilla vielä enemmän. Synagogat eivät täällä eroa toisistaan, vaan esimerkiksi rukouskokousten vetäjät ja saarnaajat kiertävät eri synagogissa lähiseudulla, ja rabbit tekevät työtä monien, jopa kymmenien synagogien kanssa. Opillisia eroja ei ainakaan tässä kaupungissa ole, kokousajatkin ovat samoja.

Tämä kaupunki ikäänkuin hengittää synagogan kautta, kokousten ajaksi aina koko kaupunki hiljenee. Esimerkiksi illalla n. klo 17-20 suurin osa kaupungin miehistä on omassa paikallissynagogassaan rukoilemassa siunausta perheilleen, kiittämässä päivästä ja kuulemassa rabbin opetusta. Aamulla kuuden maissa on reilun tunnin rukouskokous. Onko kristityillä koskaan vastaavaa tilannetta? Kyllä se yhteinen kokouskäytäntö on suuri siunaus koko kaupungille; samat rukoukset ja sama raamattu kaikilla. Sidduria ostaessani kirjakaupan myyjä sanoi, että ashkenaz on eri kirja käytössä, mutta en tiedä, missä sellainen synagoga edes on, kaikki ovat sefardisynagogia tässä lähistöllä. Yksi synagogalainen esitteli minulle tänään eteisen seinällä olevia kuvia, hän kertoi itse muuttaneensa Espanjasta Beth Sheaniin synagogan perustajan kanssa vuonna 1960, ja tämän synagogan perustaja (kuvassa keskimmäinen) toi Espanjasta niitä vanhoja kirjakääröjä mukanaan ja perusti synagogan nykyiselle paikalleen vuonna 1965. Espanjan juutalaisten ansiostahan meillä on se hebreankielinen Matteus (Shem-Tob, jonka suomensin KR38 pohjatekstillä), osa ilmestyskirjasta ja jotain muutakin hebrean kielellä, ja ne menevät aivan eri tavalla kuin nykyhebrea tai kreikan teksti.

Yksimielisyys on juutalaisille tärkeä. Se oli tärkeä myös Luukkaalle ja Paavalille. Se perustuu faaraon sanoihin, "tulkaa, menetelkäämme siis viisaasti heitä kohtaan, että he eivät lisääntyisi eivätkä, jos sota syttyisi, liittyisi hekin vihollisiimme..." (2Moos.1:10), jossa osa verbeistä on yksikkömuodossa. Siihen pohjautuvan opetuksen mukaan Jumalan kansa oli niin yksimielinen, että muulle maailmalle näytti että he ovat "kuin yksi". Siksi aramean uusi testamentti käyttää paljon tuota "kuin yksi" -sanaa. Esimerkiksi, "koko sen vuoden he olivat kokoontuneena kuin yhtenä siinä seurakunnassa, ja opettivat paljon kansaa. Silloin, Antiokiassa, alettiin ensimmäisenä kutsumaan niitä oppilaita ”kristityiksi”." (Apt.11:26 aramean mukaan). Se "kuin yhtenä" on aramean peshitta-tekstissä 21 kertaa, 7+7+7, mutta tämä näkyy ainoastaa aramean tekstissä. Lisäksi arameassa on tavallinen "yhdessä"-sana niissä kohdissa, jotka eivät liity seurakuntaan. Sitähän meidän Herrammekin rukoili, "että he yhtä olisivat".

Jerusalemissa oli tänäänkin kolme puukotusta. Sinne oli laitettu lapsia puukottamaan ihmisiä, ja Jerusalem Postin mukaan heidän vanhempansa juhlivat näitä ammuttuja lapsiterroristeja "uhrina heidän jumalalleen". Raamatussa on tästä esimerkkejä, "...uhreja muille jumalille, joita he eivät tunteneet, eivät he eivätkä heidän isänsä eivätkä Juudan kuninkaat, ja täyttäneet tämän paikan viattomain verellä... ja polttaneet tulessa lapsiansa polttouhreiksi Baalille, mitä minä en ole käskenyt enkä puhunut ja mikä ei ole minun mieleeni tullut" (Jer.19:4-5). Me voimme siis luottaa raamatun esimerkinkin perusteella, että Messiaskuningas puuttuu tilanteeseen pian. "Rukoilkaa rauhaa Jerusalemille! Ne, jotka sinua rakastavat, saavat levon ja rauhan. Olkoon hyvinvointi muuriesi sisällä (vanhassa kaupungissa)" (Ps.122:6-7). Rabbikin puhui tänään siitä, että tilanne on nyt sellainen, että vain rukous ja Jumalan sana voivat auttaa.

Beth Sheanissa on rauhallista ja lämmintä, 36 astetta tänäänkin varjossa, ja lapset kasvaa, Martta opettelee kovasti kiipeilemään mihin vain voi kokeilla kiivetä. Mutta kyllä leikkipuistoissa voi olla melkein joka säällä.

Beth-Sheanista siunaten,
Tuomas, Suvi & lapset

 

Aramean tekstien suomennoksia