"Israelissa alkoi uusi viikko eilisiltana auringon laskiessa. Rabbi aloitti opetuksensa lukemalla jostain vanhasta midrashista Adamista, kuinka hänessä ei ollut sitä "pahaa taipumusta" joka muissa ihmisissä on, ja joka taistelee ihmisen sydämestä. Tämä on kaikissa vanhoissa kirjoituksissa, en muista, mitä termiä tanach käyttää tuosta. Sitten hän luki siitä kirjasta "ensimmäinen ihminen oli maasta, maallinen, toinen ihminen on taivaasta" (1Kor.15:47) ja selitti sitä jonkin verran. En tiennyt, että tuokin rabbi Shaul'n, eli Paavalin lause ei ole hänen omansa, vaan lainaus rabbien omista kirjoituksista. Nyt tiedän. Hän puhui myös jonkin verran Josefista ja Efraimista. Se onkin lopun ajalle iso juttu kaikilla tavoilla. Juutalaisten kirjoituksissakin on Messias, Davidin poika, joka on rauhan ruhtinas, ja Messias, Efraimin poika, joka on sodan ruhtinas. Rukouskirjoissa Messias on kuitenkin Davidin poika, tuo lopun aikana tuleva voittoisa sodan ruhtinas ei rukouskirjoissa esiinny. Elämme nyt sitä aikaa, jota on profetoitu jo parituhatta vuotta; ismaelin lapset tulevat erämaasta ja tekevät edessään kaiken erämaaksi, ja kymmenien profetioiden mukaan sen sodan lopettaa vain Messiaskuninkaan tulemus. Esimerkiksi se Metodiuksen nimiin laitettu ilmestyskirja kertoo tästä hyvin.

Efraim yhdistyy messiaanisiin paluumuuttajiin varsinkin Jeremian ja Hoosean kirjoissa, vaikkei se oikein käännöksissä näy. Alunperinkin Efraim syntyy luvatun maan ulkopuolella, eikä osaa lausua hebreaa kunnolla (Tuom.12:6). Jeremia 31:1, "Siihen aikaan, sanoo Adonai Ehjeh, minä olen kaikkien Israelin perheiden Jumala, ja he ovat minun kansani". Koska jae käyttää harvinaista palavasta pensaasta annettua Ehjeh-nimeä, luvulla on juutalaiselle suuri painoarvo. Koko luku on täynnä suuria profetioita, mutta jae kuusi "päivä on tuleva, jolloin vartijat huutavat Efraimin vuorella: Nouskaa, lähtekäämme Siioniin Herran, meidän Jumalamme, tykö" on ainoa tooran jae, joka puhuu kristityistä, vaikka suomalaisessa lukeekin "vartijat". Hoosea jakaa selkeimmin Efraimin ja Israelin eri ryhmiin, kannattaa Herran edessä tutkia, miksi. Mutta tällaisilla raamatunkohta-traktaateilla ja puheilla pääsee Israelissa eteenpäin.

Josefista rabbi puhui taas siitä veljien kateudesta, kuinka kaikki meni kuitenkin taivaallisen suunnitelman mukaan. Ilmeisesti kateus kanssapalvelijaa kohtaan on juutalaisella yhtä yleinen vitsaus kuin kristitylläkin. 1Moos.37:24 Joosefia ei muuten heitetä kaivoon, beer, muuten hän olisi kuollut, vaan vesisäiliöön, boor, joita on kaivettu tuonne erämaihin vuosituhansia. Boor voi olla todella iso, suomalaisen rintamamiestalon kokoinen maanalainen säiliö, mutta vettä siellä ei loppukesästä enää ole. Josef siis heitettiin sinne aivan näinä aikoina, ja hänet vietiin Potifarin taloon. Siellä hän saa "tekojensa mukaan" juutalaisessa opetuksessa. 1Moos.37:2 Josef syyllistyy juoruiluun, ja 39:14 hänestä juorutaan. Se on ollut jo yli 2200 vuotta varoittava esimerkki kielenkäytöstä. Koskee myös tietokoneen näppäimistön käyttöä.

"Samaria joutuu syystänsä kärsimään, koska se on niskoitellut Jumalansa Messiasta vastaan: he kaatuvat miekkaan, heidän nuorukaisensa ruhjotaan, ja heidän raskaat vaimonsa halkaistaan" (Targum Hoosea 14:1). Tällä hetkellä Samaria on kenelle tahansa juuri tuollainen vaarallinen alue, samoin epävakaita ovat Jerusalem, Välimeren ranta ja Nasaret, jossa eilenkin oli lähes kolmen tuhannen arabin ja Israelin armeijan konflikti. Kirjat Shmonan alueella murtauduttiin viime yönä kibbutsille, ja asevarastosta vietiin kaikki M16 -konekiväärit. Ne menivät varmasti käyttöön. Beth Shean on kyllä rauhallista aluetta, eikä täällä ole näkynyt minkäänlaista rikollisuuttakaan. Rukouksilla ja enkelivartioilla on varmasti suuri vaikutus.

Synagogalaiset kertoivat eilen synagogan genizasta, kirjavarastosta, johon on laitettu kaikki "todella vanhat, käytöstä poistetut" kirjat, toivon, että pääsen pian synagogan johdon kanssa katsomaan niitä tarkemmin ja kysymään mahdollisesta omistusoikeuden siirtämisestä jonkun kirjakäärön kohdalla. Kävimme tänä aamuna synagogan aamurukousten jälkeen perheenä jakamassa traktaatteja ja hebreankielistä uutta testamenttia ja leikkimässä kaupungin leikkipuistoissa, ja sitä teemme aina, kun mahdollista.

Beth-Sheanista siunaten,
Tuomas, Suvi & lapset"


------------------------------------------------


"Illan opetuksessa synagogassa rabbi, jota en ollut ennen kuullut, puhui istualtaan, otin salaa sivusta kuvan niin näkyykin jotain. Hän aloitti sillä, että Nooa, Daniel ja Job olivat kaikista eniten vanhurskaita (Hes.14:14). Mutta koska lukujakso synagogassa on tässä, hän keskittyi Nooaan. "Nooa sai armon Herran silmien edessä... Nooa oli aikalaistensa keskuudessa hurskas ja nuhteeton mies ja vaelsi Jumalan yhteydessä" (1Moos.6:8-9). Nooa oli virheistään huolimatta tsadik ja tammim, vanhurskas ja täydellinen, koska hän sai armon, chen, Herran silmien edessä. Chen on armon juridinen termi, kun tuomari julistaa syyttömäksi. Silloin on Jumalan edessä tsadik, "vanhurskas", joka on yhdenlaista puhtautta. Nooaa ei rangaistu virheistään, rabbi mainitsi, että midrash-kirjallisuudessa on muitakin Nooan epäonnistumisia tooraan kirjoitettujen lisäksi, sellaista todella vanhaa perimätietoa.

KR38 Room.6:14 "Synnin ei pidä teitä vallitseman, koska ette ole lain alla, vaan armon alla", tässä siis pitäisi olla tuo chen. Mutta sitä ei ole, ei arameassa eikä hebreassa. Tämä roomalaiskirjeen kohta siis ei ole viittaus tooran ohjeisiin. Arameassa armo on tässä teivutha, se on se siunaus sieltä 5Moos.28, joka on osoitettu niille, jotka kuulevat hänen äänensä ja pitävät hänen käskynsä. Hebreassa siinä on chesed, se on arameassakin sellaista armoa, johon sisältyy konkreettisia hyviä tekoja lähimmäistä kohtaan. Nykykristillisyydessä hyvät teot tai käskyjen noudattaminen ajatellaan Golgatan työhön lisäämiseksi, näin ei ollut vaikka tuhat vuotta sitten. Jeshua itse painottaa hyviä tekoja ja niitä seuraavaa palkkaa tulevassa maailmassa, erityisesti Matteuksen evankeliumissa. "Ihmisen Poika on tuleva Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa, ja silloin hän maksaa kullekin hänen tekojensa mukaan" (Matt.16:27). Tästä tulevan maailman palkasta rabbikin puhui. Toinenkin rabbi on kirjoittanut, "enkelien alle hän ei alistanut tulevaa maailmaa, josta me puhumme" (Hebr.2:5). Kristityt puhuvat aika vähän tulevasta maailmasta, kävin suomessa keskimäärin kuudessa tilaisuudessa viikossa monta vuotta, enkä tainnut kertaakaan kuulla termiä "tuleva maailma" yhdessäkään saarnassa.

Seemiläisissä kielissä on vielä yksi armo, rechem, tai hebrean rachamim, se on sellaista armoa, johon kuuluu rakkautta ja ystävyyttä. Arameassa se sana merkitsee myös ystävää, jokainen meistähän on aika armollinen omalle ystävälleen. Kun kreikassa on käytössä armosta vain kharis, armon merkitys, konteksti ja hebrealainen ajatusmalli hukkuu. Eikä suomessakaan ole sen laajempi sanasto sen suhteen. Ja ajatus sanassa katkeaa, jos käännöksissä käytetään samasta hebrean sanasta eri suomennoksia, silloin lukija ei osaa yhdistää ajatuksia sanasta toisiinsa, ellei tule yliluonnollinen ohjeistus.

Nooa oli tammim, täydellinen. Suomalaisessa nuhteeton. Mutta Jeshuan käsky, "olkaa täydelliset, niin kuin teidän taivaallinen isänne on täydellinen!" saa hebrealaisen merkityksen tuolla sanalla. "Herran johdatus on nuhteettoman turva" (Snl.10:29). Sitähän meidän brit hadashakin sanoo, "kaikki, joita Jumalan Henki johdattaa, ovat Jumalan lapsia" (Room.8:14). Toinen ajatus täydelliselle on 5Moos.18:9-13, "Kun tulet siihen maahan, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa, niin älä opettele jäljittelemään niiden kansojen kauhistavia tekoja. ... Ole siis nuhteeton (täydellinen) Herran, sinun Jumalasi, kanssa" ja tästäkin brit hadashassa puhuu rabbi Shaul, eli Paavali, "älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä" (Room.12:2). Raamatun mukaan Jumalan lapsi on täydellinen, kun hän elää johdatuksessa eikä tämän ympäröivän maailman mallin mukaan. Ei sen kummempaa.

Brit hadasha, uusi testamentti, menee kauniisti rabbien opetusten ja tanachin mukaan, mutta täällä Israelissa juutalaisilta puuttuu se uuden liiton tieto, ja länsimaissa puuttuu tieto juutalaisesta ajattelusta, tai annetaan väärää tietoa epämääräisistä lähteistä.

Beth Sheanista siunaten,
Tuomas, Suvi & lapset"