Leipää ja sirkushuveja

images?q=tbn:ANd9GcQmqIY3U1fWNR4jd5Jr8O6

Kuvan esineen tunteminen kuuluu yleissivistykseen. Kyseinen symboli on tunnettu kaikkialla maailmassa; Skandinaviasta Australiaan ja Intiasta Irlantiin. Kyseessä on auringonjumalan vaunujen pyörä. Kyseinen herrahan ajaa kahdentoista tähtikuvion läpi vuosittain valkoisten hevosten vetämissä vaunuissa.

Auringonpyörässä on kahdeksan puolaa. Yksinkertaistettu versio on neljä puolaa, eli ympyrän sisään piirretty risti. Tämä "odininristi" on ollut hyvin käytetty Suomessakin. Vastoin yleistä luuloa se ei ole kristillistä perua, vaan paljon vanhempi. Risti piirrettiin rakennusten oviin suojelemaan karjaa ja kotia.images?q=tbn:ANd9GcScr6mr0MYkO2x8mhW8_nM

Kaunis nelipuolainen aurinkopyörä eli halo      images?q=tbn:ANd9GcSFD8Fo8QmXDF7jlTTp3TQ   Vähemmän kaunis nelipuolainen halo     jesus_head_cross_halo.png



Sana "kirkko" liittyy yllättävällä tavalla odininristiin. Church on vanhalla englannilla cirice, joka tulee vanhasta kreikan termistä "kuriake oikia", eli "herran huone". Ei ole epäselvyyttä mistä herrasta on kysymys, sillä samaa perua on myös sana circle, eli ympyrä. Maagisessa kehässä palvottu "herra" on ehkä kaikkien aikojen suosituin jumala, jonka kehäsymboli tulee auringon muodosta.

Kreikan verbi "kirkoo" tarkoittaa maagisen suojakehän (aurinkopyörä / halo / odininristi) piirtämistä, jota on harrastettu Suomessakin esim rakennusten oviin. Näin "kirkotettiin" rakennus, eläin tai ihminen, jo kauan ennen kristinuskon tuloa. Jopa vauvat on kastettu ja kirkotettu jo ennen kristinuskoa! Vauvakaste on okkulttinen rituaali.

Samaa perua on sana circus. Ei ole sattumaa että juuri pyöreässä kehässä juutalaisia ja nasaretilaisia syötettiin leijonille, poltettiin ja ristiinnaulittiin. Sirkus oli hyvin uskonnollista kansanhuvia, kaikki tehtiin Mithran kunniaksi. Kyseessä oli jumalanpalvelus. Areenoita jopa rakennettiin entisille uhrikukkuloille. Uhripaikat olivat kehän (aurinkopyörä) muotoisia, keskellä obeliski. Uhraaminen siis jatkui kehässä, vain paremmilla katsomoilla. Samoille paikoille rakennettiin vielä myöhemmin kirkkoja. Kirkko, uhrikukkula (kuriake oikia) ja sirkus olivat siis sekä sanana että paikkana yksi ja sama!

Pietari ristiinnaulittiin Rooman sirkuksessa, paikassa jossa seisoo nyt  Pietarinkirkko. Pietari kuoli juuri tämän obeliskin juurella.

obelisk1.jpg

Obeliski on Raamatusta tuttu Baalin patsas, aurinkokultin universaali symboli. Kirjaimellisesti sana o-bel-isk tarkoittaa Baalin (Bel) lisääntymiselintä. Vatikaanin komeus on neljätuhatta vuotta vanha, ja tuotiin Roomaan Egyptistä. Paikalla oli siis ensin aurinkokultin uhrikehä, sitten sirkus, sitten kirkko.

Jostain syystä Baalin elin ja feminiiniä vastapuolta symboloiva kehä on nähty hyväksi jättää vatikaanin ylpeydeksi ja nähtävyydeksi.

Suomessakin moni kirkko seisoo uhrikukkulalla. Keskiaikaset kivikirkot rakennettiin vanhoille uhripaikoille.

Obeliskit ovat periytyneet myös protestanttisille kirkoille - tapuleina.

Kuva Pyhän Pietarin aukiosta on todella surullinen. Ei kukaan tuo näitä asioita esiin vikoillakseen, tai ilkeyttään. Tässä on aukio ja kirkko ylhäältä päin. Mitä kokonaisuus esittää?

16e.jpg

Samaa se esitti jo silloin kun kirkon paikalla oli aurinko / hedelmällisyyskultin temppeli. Esipihan aurinkopyörä vanteineen ei ole muuttunut yhtään. Kahdeksan puolaa, obeliski keskellä. Kunpa joku osaisi antaa hyvän selityksen, ettei tämä olisi totta.

En jaksa edes mennä tarkemmin katolisuuden männynkäpy symboleihin, käärme -ja aurinkokoristeisiin, paavin Dagon-jumalalta perittyyn hattuun, sormimerkkeihin, kirkon muotoon, kultainen sydän symboliin, väreihin, vaatetukseen ym juttuihin jotka kaikki tulevat suoraan pakanuudesta. Ne ovat ulkonaista jäävuoren huippua siitä mikä ei näy.

Moni ajattelee nyt että tuomitsen erityisesti katolisuuden noiden ulkoisten juttujen takia. Ei pidä paikkaansa. Vapaiden suuntien kristitty esim on irtisanoutunut ulkoisesti lapsikasteesta ja liturgioista, mutta sisäisesti luemme Sanaa edelleen kirkkoisien antamilla laseilla. Kristillinen oppi takaraivossa on kuin rokotus hebrealaista ajattelua vastaan. Luemme Paavalia niin kuin kirkkoisät halusivatkin, mithralaisten lasien läpi. Olisi tekopyhää tuomita katolisuus vain koska ulkonaisesti emme lähde kuvia kumartamaan. Opissamme teemme sen kuitenkin.


 catholic sun worship


Osa neljä