Jod kirjain merkitsee "oikean käden voima". Se on Sanan "pienin piirto".

images?q=tbn:ANd9GcRmX2VRrRBcEp6Jbpc8uH4


Jodilla alkavia sanoja: Jad (käsi), jada (ylistää - ylistäminen liittyy konkreettisiin tekoihin), jehuda (juuda), jada (tietää, tuntea; kun esim Adam "tunsi" vaimonsa, vaimo tuli raskaaksi. Elohim "tunsi" Israelin kärsimykset Egyptissä ja silloin Hän ojensi kätensä ja pelasti heidät), jira (pelko)


"Elohim" voitaisiin kääntää "Voimat". Käsissä on paljon voimaa, sillä niillä tehdään.

Luuk.4:32 Ja he olivat hämmästyksissään hänen opetuksestansa, sillä hänen puheessansa oli voima.

Luuk.5:17 ..ja Herran voima vaikutti, niin että hän paransi sairaat.

Luuk.6:19 Ja kaikki kansa tahtoi päästä koskettamaan häntä, koska hänestä lähti voima, joka paransi kaikki.

Ap.1:8 vaan, kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman..


Jod kirjain tuntui aluksi hyvin vieraalta. Mitä minä muka tiedän Elohimin voimasta. Tuli kiusaus ajatella että sana on Taivaassa tai meren takana. Evankeliumin vastainen ajatus.

Sitten joku juutalainen opettaja sanoi avaimen: Jod kuvaa lasta, vauvaa.

Niinpä tietysti. Tottakai. Kirjain joka leijuu ilmassa, koska se on korotettu ylemmäksi kaikkia muita. Tietenkin sen täytyy olla kaikkein pienin ja vaatimattomin. Jeshua tuli enkeleitä alemmaksi, otti orjan muodon. Jod kirjain on pelkkä tynkä, kenties se on amputoinut itsestään kaiken ylimääräisen, tullakseen portaiksi toisille.

"Teidän on tultava lasten kaltaisiksi". "Lasten kaltaisten on Elohimin valtakunta".

Hebrealaisuus on lapsenuskoa.

Kun ensimmäisen kerran kuulin ajatuksen mezuzan ripustamisesta ovenpieleen, en tiennyt mitä ajatella. Siis heillä on Tooran jae raapustettuna pienen kotelon sisällä ja tuo kotelo ripustetaan ovenpieleen. Miksi ihmeessä? Ihan vain siksi että Toora sanoo niin: "kirjoita tämä käsky ovesi pihtipieleen.." He ottavat käskyn kirjaimellisesti. Miten lapsellista!

Niin juuri, sanan ottaminen kirjaimellisesti ON lapsellista. Ylpeä, järkevä mieli löytää aina aikuismaiset perustelut, miksi niin ei missään nimessä pidä tehdä. Noita perusteluja kutsutaan teologiaksi.

Lapsi ei ikinä jaksaisi kuunnella teologista luentoa. Sen sijaan lapsi on heti mukana kun ruuvataan mezuzaa oven pieleen tai ostetaan sapatiksi hyväskää. Samoin itse Elämän Henki voi nukkua teologian luennolla, mutta valpastuu ja liittyy seuraan kun teemme jotain konkreettista. Sitten meillä voi olla hauskaa yhdessä..

Konkreettinen toiminta on avain. Muistan kun kerran punoin tzitzit. Ne piskuiset tupsut, jotka Toora ohjeistaa pitämään viitan neljässä kulmassa, muistuttamassa käskyistä. Niitä voi pitää esim farkun lenkeissä. Enpä olisi ikinä uskonut miten voimalla puuvillalanka voi saarnata. Yhtä tuomitsevia saarnoja olen kuullut vain muilta pieniltä asioilta, kuten lapsilta.

Olin nähnyt tzitzejä ei-juutalaisilla hebrew roots ihmisillä, ja ne tekivät minuun vaikutuksen. Mikä naivi, aito, simppeli tapa tunnustaa Israelin Messias, ja sitoutuminen Tooraan, niin juutalaisten kuin pakanoiden edessä. Mitä suoraselkäisyyttä.

Mutta mutta.. Pyhä Henki huomautti että ajatukseni oli väärä. Niitä ei pidetä muiden takia. Käsky kuului: "että muistaisit kaikki Herran käskyt.."

Eli niitä pidetään vain omaksi hyödyksi. Arjessa. Täysin miettimättä ketä on paikalla. Ellei niitä viitsi pitää yksin ollessaan, olisi tekopyhää laittaa ne ihmisten ilmoille. Höh. Jos totta puhutaan, olisin halunnut vähän paheksuntaa tzitzien avulla.

Toisin sanoen, nuo pienet sievät langat ristiinnaulitsivat motiivini. Käskyt ovat interaktiivisia veitikoita. Ne valaisevat joka nurkan. Ne erottelevat ajatuksemme. Se juuri käskyissä on pelottavaa. Siksi moni mieluummin "pysyy armossa" eikä "sido itseään orjuuden ikeeseen".

Käskyt ovat eläviä. Ne tekevät tätä jännää myyräntyötä ja tuovat valoon asioita - mutta vain jos niihin tarttuu käsillään (jad) ei vain korvillaan.

VOIMAN resepti on kätketty Tooraan. Siellä on käskyjä jotka olemme lukeneet kymmeniä kertoja, mutta epäuskossa emme koskaan tarttuneet niihin. Jeshua sanoi miehelle jonka käsi oli kuivettunut kippuraan: ojenna kätesi. Tee jotain konkreettista niin hämmästyt. 

Tzitzit ovatkin vain lapsenmielisille. Vain vapaille. Orjuuden ikeessä oleva ahdistuu niistä. Kuten muistakin käskyistä.

Mutta onko näin pienellä käskyllä mitään väliä?

Matt.5:18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain (jod), ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.
5:19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä (tzitzit) ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.