ancient-ayin.jpg3_letters_ahn.gif


Tämä upea kirjain tarkoittaa nähdä, ymmärtää, todistaa.

1.Kor.2:11 Sillä kuka ihminen tietää, mitä ihmisessä on, paitsi ihmisen henki, joka hänessä on?

Ajin on sisäinen silmä, meidän henkemme. Todistaja joka todistaa meitä vastaan tai meidän puolestamme. Voimme pettää koko maailmaa, emme itseämme. Meidän henkemme näkee ja tutkii kaikki tekomme ja motiivimme.

Sn.20:27 Ihmisen henki on Herran lamppu: se tutkistelee sydämen kammiot kaikki.

Seuraava sananpaikka kummastutti minua ennen kuin tutustuin ajin kirjaimeen.

Matt.6:21 Sillä missä sinun aarteesi on, siellä on myös sinun sydämesi.
22 Silmä on ruumiin lamppu. Jos siis silmäsi on terve, niin koko sinun ruumiisi on valaistu.
23 Mutta jos silmäsi on viallinen, niin koko ruumiisi on pimeä. Jos siis se valo, joka sinussa on, on pimeyttä, kuinka suuri onkaan pimeys!
24 Ei kukaan voi palvella kahta herraa; (Jumalaa ja mammonaa).

Tätä kohtaa lukiessa kyselin aina mitä silmäjuttu tuossa välissä tekee. Keskellä opetusta aarteista ja mammonasta. Miten jakeet sopivat yhteen. Ja miten silmä muka valaisee. Eihän silmä anna, vaan ottaa vastaan valoa.

Sitten selvisi mahtava asia. Hebrean kielessä silmä ja lähde ovat yksi ja sama sana! Silmä todellakin antaa. Suomen kielessäkin sanotaan "lähteen silmä". Lähteen silmä on kohta jossa maanalainen vesisuoni pulppuaa pintaan. Samoin hengellinen silmä, valonlähde, on näkymättömän elämän yhtymäkohta tähän maailmaan.

Jaak.3:11 Uhkuuko lähde samasta silmästä makeaa ja karvasta vettä?

Hebrealaisessa kultuurissa kukaan ei kysellyt mitä Jeshua tarkoitti noilla silmäpuheilla keskellä opetusta antamisesta. Silmäksi on aina ymmärretty - anteliaisuus. Se mitä ja miten annat, on valovoimasi, näkökykysi. Sen mukaan on ruumiisi valaistu, myös sydämen kammiot. Sen mukaan on polkusi valaistu. Sydän on kaiken lähde, niin hyvän kuin pahan. Mutta lähteen, eli silmän on oltava puhdas, yksioikoinen (single, simple), se ei saa tuottaa sekä hyvää että pahaa. Sama puu ei voi kantaa monenlaista hedelmää.

Jaak.3:10 samasta suusta lähtee kiitos ja kirous. Näin ei saa olla, veljeni.
11 Uhkuuko lähde samasta silmästä makeaa ja karvasta vettä?
12 Eihän, veljeni, viikunapuu voi tuottaa öljymarjoja eikä viinipuu viikunoita? Eikä myöskään suolainen lähde voi antaa makeata vettä.

Jaakob puhuu kielen synnistä. Sanat ovat kuin vettä. Sanat ovat myös hedelmiä. Puu tuottaa aina lajinsa mukaan. Meidän lajikkeemme on Elämänpuu, ja Elävä vesi. Jaakob selittää, että jos puhumme pahaa, sen täytyy tulla jostain muualta kuin syvimmästä itsestämme. Mehän saamme uskossa puhtaan lähteen. Hän sanoo että joka ei hillitse kieltään, pettää oman sydämensä. (Jaak1:26) Väärän hedelmän kantaja ei elä lajikettaan todeksi, hän pettää siis itseään. Elohimin kuva samenee lähteen kuvastimessa. Kuinka suuri onkaan silloin pimeys.

Valo tulee antamisesta. Antamista on jokainen sana, ajatus ja teko. Ne pulppuavat aina jostain lähteestä. Mitä puhtaampi vesi, sen kirkkaammin Elohim näkyy. Mitä enemmän annamme taivaasta, sen suurempi aarre sinne kertyy. Sekoitettu lähde on kahden herran palvelemista, aarteen kokoamista kahteen paikkaan.

Mitä syntiinlakeemuksessa tapahtui? Mikä oli varsinainen ongelma? Sana sanoo että "heidän SILMÄNSÄ aukenivat, ja he NÄKIVÄT olevansa alasti." Siinä oli ongelma. Herra kysyi; "kuka kertoi sinulle että olet alasti". Ei alastomuus ollut ongelma, vaan se että he näkivät väärin. Heidän lähteensä oli saastunut, silmänsä pimeä.

Jeshua sanoo että jos silmämme on yksioikoinen (single), on koko ruumiimme valaistu. Eikö Hän viittaa syntiinlakeemukseen? Henkemme lähde valaisee (pukee) koko ruumiin, mikäli se on AINOA lähde. Ehkä valo, kirkkaus, oli ihmisen puku ennen syntiinlakeemusta. Elohim näkyi läpi. Kun valo palaa lähteen puhdistumisen myötä, ei alastomuus ole enää ongelma. Valo peittää alastomuuden, valo PUKEE koko ruumiin. Pimeys jättää alastomaksi, pimeyttä on palvella kahta Herraa, koota aarretta kahteen paikkaan, tuottaa kahdenlaista hedelmää. Jeshua siis sanoi että jos silmäsi, lähteesi on terve (vain yksi), sen valo PUKEE koko ruumiisi.

Tässäkin hengen maailma pyörii päinvastoin kuin luonnollinen. Luonnollisessa maailmassa me peittäisimme alastomuuden pimeydellä, emme suinkaan valolla. Valo paljastaa alastomuuden, PAITSI jos valo tuleekin sisältäpäin. Silloin se pukee. Kuten Henkien Isäkin verhoutuu valoon kuin viittaan.

Hengen maailmassa moni asia on päinvastoin kuin tässä maailmassa. Se merkitsee että tämä maailma on päälaellaan. Meitä on petetty.


Kirjain ajin: kakkososa