Vähänpä tiesin mitä teen kun aloin kirjoittaa näistä kirjaimista. Projekti etenee hitaasti, koska näistä ei niin vain kirjoiteta. Ne ovat kirjoittaneet meidät jo kauan sitten. Ne tuntevat jo meidät. Kirjaimet ovat kuin itse Toora, ne tekevät jänniä ja pelottavia asioita. Ne liikuttavat syviä vesiä ja kääntävät maata. Niissä on hirmuinen voima.

Suurimmasta osasta en ole valmis kirjoittamaan kuin muutaman lauseen pään tietoa, ei mitään todellista elävää sanaa. Haastan lukijan itse katsomaan silmästä silmään noita kirjaimia, Luojan käsialaa omassa sisimmässään. Se tapahtuu tutkimalla sanaa, elämällä sitä todeksi ja rukoilemalla epätoivoisesti Herran pelkoa. Herran pelko on niitä harvoja rikkauksia mitä todella kannattaa anoa päivittäin, kaikki muu on siihen nähden yliarvostettua.

Jokaisen meidän TÄYTYY muuttua.

Tässä pään tietoa chet kirjaimesta, että pääsen eteenpäin "helpompiin" kirjaimiin. Joudun tietenkin palata chetiin myöhemmin, koska oikominen ei oikeasti ole vaihtoehto näiden kirjainten kanssa. Ne ryökäleet kiertyvät eteemme, kunnes kohtaamme ne itsessämme.


CHET

Chet (ch) merkitsee teltan seinää, aitaa, ulkopuolta, jotain joka erottaa tai jakaa. Kirjain tulee ilmeisesti sanasta seinä (chets). Kirjaimen piirroskuva muistuttaa aitaa tai tikapuita.


AncientChet.gif


Monet pitävät aitoja pahoina. Haluamme kulkea missä huvittaa, milloin huvittaa. Ihan jokainen meistä haluaa.

Jeshua puhuu lammastarhasta. Ei voi olla tarhaa ilman aitaa. Juutalaiset ovat aina nimittäneet Toora aitaukseksi. Se on suojamuuri. Elohimin ohjeiden aidan sisällä olemme turvassa, sen ulkopuolella väijyvät pedot.

Chet merkitsee myös aidata, kietoa ympäri ja jopa yhdistää. Aita paitsi erottaa pedot lampaista myös kietoo lampaat yhteen. Ennen kaikkea aita suojelee.

Seuraavat chetillä alkavat sanat piirtävät ympyrän, kehän, kiertokulun:

Chag (juhla), chadash (uusi, uudistuva), chaj (elämä), chen (armo, kauneus), chesed (hyvyys, laupeus), charash (kyntää, leikata) chavar (kaveri), chavurah (yhteisö), chadar (sulkea sisään, kammio, huone), chabel (köysi, sitoa), chata (synti), chosek (pimeys), chatsah (jakaa), chabaq (halata), chabar (yhdistää).

Nämä sanat rajaavat, sulkevat, yhdistävät, ympäröivät, suojaavat tai kietovat. Armo (kauneus) ja laupeus (hyvyys) tulevat molemmat juurisanasta leiriytyä. Paimentolainen suurperhe leiriytyi rinkiin, joka toi turvaa, suojaa ja yhteyttä. Tähän perheen lämpöön Jahve viittaa luvatessaan että Hänen armonsa ympäröi niitä jotka pelkäävät Häntä. Hänen enkelinsä asettuvat heidän ympärilleen. Mutta jos lähdemme armosta pois, rikkomalla käskyt, emme ole tuon leirin suojissa.

Puhuva on myös sana chag (juhla). Se muodostuu chetistä ja gimelistä. Gimel, kultasilaus korkeudesta, nostaa arjen yläpuolelle. Chet-aita edessä viittaa vuoden kiertoon, johonkin toistuvaan ja lujaan. Chet myös kertoo että juhlat ovat vedenjakaja, ne paljastavat ihmisten valitseman puolen. Pyhien juhlat versus aurinkokultin juhlat - nämä eivät koskaan sekoitu.

Juhlien ulkoinen muutos, sapatin pyhitys ym ovat kuitenkin vasta alkua. Ne vain avaavat ovet todelliselle muutokselle, joka on paljon kivuliaampi. Chet opettaa että kaikki kiertyy lopulta takaisin eteemme. Aika on heitellä kiviä ja aika on kerätä kivet. Aika on polttaa sillat ja aika on rakentaa ne jälleen. Juuri kun julistimme jonkin suuren totuuden varmana, saammekin sulkea suumme. Juuri kun jätimme jotain lopullisesti taaksemme, se onkin seuraava tehtävämme. Savenvalaja päättää montako kierrosta tarvitaan. Kiitos Herralle!!

Seuraava kirjain: tet