Hyvää alkanutta Raamatullista vuotta kaikille. Tänään on ensimmäinen päivä aviv kuuta (tunnetaan myös nimellä nisankuu). Tästä päivästä Herra kehoitti aloittamaan vuoden. Pesachiin (Raamatullinen pääsiäinen) on tasan kaksi viikkoa ja happamattoman leivän juhlan alkuun viisitoista päivää.

Nyt loppuneessa vuodessa oli poikkeuksellisesti kolmetoista kuukautta. Raamatullisessa vuodessa ei ole karkausvuosia, vaan tarvittaessa lisätään kolmastoista kuukausi. Milloin kuukausi lisätään, riippuu ainoastaan luonnon merkeistä.

Kevään tuloa on muinaisina aikoina seurattu kasvikunnasta kuten puiden lehdistä ja eläinten käyttäymisestä, esim kyyhkysten kuhertelusta. Eläinkuntaa ohjaa Elohimin viisaus, ainakin ihanneolosuhteissa niiden vaistot toimivat.

Olen pienen ikäni ihmetellyt miten hevoset tietävät tuleeko syksystä lämmin vai kylmä. Ennen kylmää syksyä ne kasvattavat talvikarvaa jo heinäkuussa, lämpimänä syksynä vasta loka-marraskuussa. Miten ne voisivat tietää tälläiset asiat etukäteen, ellei joku niitä ohjaisi.

Myös muuttolinnut tietävät millainen kevät tai syksy on tulossa, ja ajoittavat lähtönsä juuri oikein. Mistä ne voivat tietää millainen sää on tuhannen kilometrin päässä pohjoisessa kahden-kolmen viikon kuluttua? Silti ne tietävät.

Job.12:7-10 "Mutta kysypä eläimiltä, niin ne opettavat sinua, ja taivaan linnuilta, niin ne ilmoittavat sinulle;
tahi tutkistele maata, niin se opettaa sinua, ja meren kalat kertovat sinulle.
Kuka kaikista näistä ei tietäisi, että Herran käsi on tämän tehnyt.

Eläinten evankeliumissa riittäisi tutkittavaa vuosiksi.

Tärkein kriteeri Raamatullisen vuoden vaihtumiselle on ohran kypsyminen. Kun israelilaiset lähtivät Egyptistä, tuhosi raevitsaus koko ohrasadon, sillä se oli "aviv". Siitä tulee nimi avivkuu.

2.Ms.9:31,32 Niin pellava ja ohra tuhoutuivat, sillä ohra oli tähkällä (aviv) ja pellava kukalla; mutta nisu ja kolmitahkoinen vehnä eivät turmeltuneet, sillä ne tuleentuvat myöhemmin.

Aviv tarkoittaa kypsyysastetta, joka mahdollistaa uutislyhteen heilutuksen temppelissä pari viikkkoa myöhemmin, happamattoman leivän juhlan aikana. Ellei ohra ole aviv kahdennentoista kuukauden loppuessa, ei kevätjuhlia voitu viettää, ja vuoteen lisättiin kolmastoista kuukausi.

Mitä merkitystä tällä kaikella sitten on? Paljonkin. Sana puhuu paljon aikojen merkeistä, valvomisesta, määräajoista ja hetkistä.

Gal.4:4 Mutta kun aika oli täytetty, lähetti Jumala Poikansa..

Paavali ajatteli tässä hebreaksi sanaa moedim, määräajat, määrähetket, juhlakokoukset. Säädetyt maailmankaikkeuden merkkihetket.

Jeshua ei syntynyt sattumalta juuri silloin kuin syntyi, se tapahtui vuodelleen, päivälleen, sekunnilleen määräaikana. Herra on järjestyksen Elohim. Hän ei tee mitään hetken mielijohteesta, kuten me. Hänellä on kalenteri, jonka Hän itse hienosäätää viisaudessaan.

Koska Raamatullinen kalenteri katsotaan luonnosta: eläimistä, kasveista ja uuden kuun havainnoista, sitä ei voida ennustaa vuosia eteenpäin. Ihminen ei päätä milloin kyyhkyset lisääntyvät tai vilja kypsyy. Emme voi tietää milloin on seuraava kolmentoista kuukauden vuosi, tai onko tulevissa kuukausissa 29 vai 30 päivää (se riippuu täysin siitä milloin uusi kuunsirppi havaitaan).

Näin ollen Hän on se joka päättää vuosi vuodelta juhlapäivien (moedim) ajankohdan, ohjaamalla luontoa. Ja juhlat ovat heijastusta suuremmista todellisuuksista.

Matt.24:36 Mutta siitä päivästä ja hetkestä ei tiedä kukaan, eivät taivasten enkelit, eikä myöskään Poika, vaan Isä yksin.

Jos emme ymmärrä kun Hän puhuu maallisista, kuinka ymmärtäisimme kun Hän puhuu taivaallisista.



Lisää aiheesta:

http://aroodawakening.tv/calendar/month-aviv-6014/

119 ministries video (vähän kuiva mutta perusteellinen sarja)

Nehemiah Gordon (Tämä on todella mielenkiintoinen opetus)

Michael Rood ja Nehemiah Gordon: Creator`s calendar koko sarja