Kolmas kirjain on GIMEL.

Gimel äännetään G-kirjaimena. Sen monet variaatiot muistuttavat kamelin ylvästä profiilia, ja sanan merkitys onkin kameli.

hqdefault.jpg


Muinaisessa ajattelussa kameli on rikkaiden ja ylhäisten kulkuneuvo. Kameli on korkea, ja noustessaan NOSTAA matkustajan korkealle maasta. Rikkaus on liitetty anteliaisuuteen, jalouteen - sanalla rikas ei muinaisessa ajattelussa ole negatiivista kaikua. Kylvämisen ja niittämisen lain mukaan rikkaan on täytynyt olla antelias tullakseen rikkaaksi. Oikea rikas ei siis olekaan riistäjä, vaan antaja, jalo luonne. Rikasta ei automaattisesti kadehdittu, vaan kunnioitettiin.

Kun kameli polvistuu päästääkseen ratsastajan kyytiin, sama verbi tarkoittaa myös siunata. Siunaaminen tarkoittaa siis polvistumista siunattavan eteen, itsensä antamista palvelemaan. Itsensä antamista kantamaan taakkoja, nostamaan toisia ylös. Jeshua polvistui ystäviensä jalkojen juureen, siksipä Hän onkin korkein, jalosukuisin, rikkain.

Gimel, eli kameli merkitsee: nostaa ylös, kohota, ylpeys (hyvässä merkityksessä, kuten isän ylpeys pojastaan), ja myöskin se sisältää merkityksen "rikas, antelias mies".

Room.10:12 yksi ja sama on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat.


Maailman alussa ihminen asetettiin puutarhaan (gan). Gan sana koostuu kahdesta kirjaimesta: gimel ja nun. Gimel on jalo, rikas antaja, nun taas tarkoittaa siementä ja elämää. Eedenin puutarha on siis jalo ja ylevä, hedelmällinen maaperä, joka ANTAA yltäkylläistä rikkauttaan kursailematta. Kasvillisuus itää siemenistä ja tuottaa runsasta hedelmää. Hedelmiä joiden sisällä on uusi siemen, uusi elämä, valmiina juurtumaan muhevaan kosteaan multaan.

Kuinka paljon elävämmän mielikuvan hebrean gan antaakaan, kuin muiden kielten hajuttomat, mauttomat, sisällöttömät puutarha-sanat. Sanasta gan (hebrealaisilla aakkosilla kirjoitettuna) voi lähes tuntea paratiisin tuoksut ja kuulla papukaijojen kiljahtelun vehreässä latvustossa. Mikä kunnia ja loisto on Kuninkaan puutarhassa, jonka Hän istuttaa jokaisen polvilleen laskeutuvan sisimpään.

Muinainen jalan muotoinen gimel "kulma" sisältää myös merkitykset; jalka, kävellä ja kokoontua. Kameli sanan varhaisin juuri merkitsee: "kokoontua veden äärelle". Juutalainen oppi sanoo kirjaimen kuvaavan hengellisen henkilön kävelyä. Sekä kamelit että Sanan päähenkilöt kokoontuivat usein kaivolle tai lähteelle. Kaivo onkin antamisen, jalouden ja palvelemisen paikka. (Rebekka, Jaakob, Mooses, Jeshua.)

Gimel-sanoja: ga`ah - ylpeys (gimel, alef, hei). Kirjaimellisesti ylpeys siis tarkoittaa: nostaa pää / johtaja ylös + ilmestys. Oikealla tavalla ylpeä mies nostaa päänsä ylös, jolloin Hänen Johtajansa Jeshua tulee koroitetuksi. Oikealla tavalla ylpeä vaimo nostaa päänsä, eli miehensä siihen asemaan, että he yhdessä voivat kirkastaa Messiasta, perheen päätä.

Golgata - ei vaadi selityksiä; ylennyksen paikka.

Beged (vaatteet), gavar (soturi), gibbor (urho, sankari), gadol (suuri), gadal (rikas), gesem (sade), givah (kukkula), migdal (torni), magen (kilpi). Siis oikeesti!!!

Kun gimel sisältyy sanaan, se antaa sanalle kuin kasteen kimalluksen tai hopeasilauksen. Arkisia gimel sanoja ei taida juuri olla.


Korkealle kohoamisen salaisuus verbissä barukh, siunata:

http://www.ancient-hebrew.org/27_bless.html


Seuraavaksi: dalet ja hei


Jim Staley kirjaimesta gimel

Jeff Benner